Din nou despre MiG 29 si Ucraina

Asa cum am mentionat in articolul precedent, intre MiG-29 al diverselor tari, exista diferente de dotare din fabricatie, la care se adauga bineinteles si modernizarile ulterioare ale celor care au aderat la NATO (adaptarea cerintelor NATO/ICAO).

Toate aceste diferente fac dificila modificarea si, eventual, aducerea la un numitor comun, unor aparate care sa le fie predate ucrainienilor.

Mai jos sunt succint redate dotarile initiale a catorva tipuri de MiG-29. La acestea se adauga si modificari, imbunatatiri, modernizari la celelalte subsisteme.

MiG-29 A si MiG-29 UB

  • OLS-K [IRST] – (OEPS-29, Izdeliye 13Sh) Infrared IRST, Imaging Infrared Search and Track, Max Range: 74.1 km
  • SPO-15 Beryoza [L-006] – (OEPS-29, Izdeliye 13Sh) ESM RWR (Radar Warning Receiver), Max Range: 222.2 km
  • OLS-K [Laser Rangefinder] – (OEPS-29, Izdeliye 13Sh) Laser Rangefinder for Weapon Director

MiG-29 S

MiG-29 SMT

MiG-29S izdeliye 9.13S  (cu radar modernizat: model NO19M)

 

MiG-29S izdeliye 9.13 – Fulcrum C “fat back” (rezervorul central marit si aparatura anti radar jamming fac ca partea dorsala sa fie mai proeminenta)

MiG-29SE varianta de export a izdeliye  9.13 “fat back”si cu radar NO19ME

MiG-29SM izdeliye 9.13SM – varianta de export cu radarul N019MP (izdeliye 9.13 SM-P pentru Peru cu proba pt realimentare)

MiG-29SD, izdelye 9.12 cu unele imbunatatiri (upgrade ca MiG-29N  pt  Malaysia cu proba pt realimentare)

MiG-29SMT izdeliye 9.18 cu radarul Zhuk-ME, DDS (data display system) format din doua ecrane MFD-10-6,MFD color (multifunction display), sistem de navigatie INS/GPS si HOTAS

MiG-29SMT proper izdeliye 9.19 mono place

MiG-29SMT proper izdeliye 9.19 bi-loc

MiG-29UPG izdeliye 9.20 – Fulcrum F, este o modernizare MLU in dotarea IAF (India). Are radar AESA Zhuk-M2E, kit indian de razboi electronic, digital FBW

MiG-29UPG  – UB izdeliye 9.53I conform specificatiilor IAF (India) fiind bi-locul MiG-29UPG

MiG-29MU1 este prima etapa de modernizare in programul ucrainean care se desfasoara la uzina din Liov si aduce un  radar imbunatatit, racheta R-27ER AAMs, echipament radion standrad NATO plus sistem GPS

MiG-29AS mono place (si echivalentul bi-loc al  MiG-29UBS) este varianta cu  upgrade a Slovaciei, realizata de  RSK MiG, cu aparatura Rockwell Collins  si BAE Systems (IFF, radio, VOR ILS, TACAN)

MiG-29SD, izdelye 9.12, modelul apartinand fortelor Slovace upgradat cu tehnica NATO / ICAO: IFF, GPS „NAVSTAR”, system de radio-navigatie TACAN, multichannel data bus conf MIL STD 1553B, insa multifunction display MFD-54 si panoul de comanda a sistemelor tip PUS-29 sunt de provenienta ruseasca

MiG-29UB izdeliye 9.51, FULCRUM-B, bi-loc, fara radar, doar cu IRST

MiG-29M (monoplace) si MiG-29M2 (bi-loc)  cu radar multi-mode „pulse-Doppler” Zhuk, fuselaj si planuri imbunatatite, control fly by wire, , rezervoare interioare de capacitate crescuta, capacitate crescuta de inarmare

MiG-29 A izdeliye  9.12 (jos din dotarea Romaniei, sus din dotarea Bulgariei)

La toate acestea se adauga anumiti factori necunoscuti: cine, cand si unde a realizat mentenanta acelor aparate. Ce repere s-au utilizat? Ce materiale s-au utilizat (exemple banale sunt materialele conductelor de impuls ale sistemului pneumatic si hidraulic, sectiunea si materialele conductorilor electrici si ale contactelor, etc)?

Un exemplu sunt tocmai aparatele pe care le au polonezii (cele primite de la nemti, nu cele initial achizitionate de ei direct de la rusi, si ulterior cele preluate de la cehi): fosta DDR realiza “in house” mentenanta avionului, inclusiv a celulei (in Dresda). Altii care nu au avut astfel de capabilitati au externalizat aceste servicii si nimeni nu e 100% sigur ca mai exista documentatiile necesare pentru toate avioanele care ar putea fi preluate [si acestea fiind aparate militare apartinand fostului bloc comunist nu cred ca merge sa apelezi la AOPA sau ASA (FAA si EASA care definesc cum se verifica materialele si componentele ca a un avion sa fie certificat pentru zbor (air wordiness certification)].

Toate acestea, puse cap la cap, fac ca pregatirea unor avioane pentru ucrainieni sa consume timp si resurse, tehnic fiind aproape nefezabila (de unde si uimirea fata de oferta poloneza).

La fel de dificila cred ca este si ideea furnizarii de armament AA.

Ca sa renunte la armamentul de provenienta sovietica, actualii parteneri NATO ar trebui fie sa aiba déjà sisteme SHORAD noi si operationale (Lituania are NASAMS), fie sa primeasca sisteme care sa asigure capabilitatile de aparare ale tarii care renunta la aceste arme in favoarea Ucrainei, macar o perioada de timp pana vor achizitiona altele noi.

Cehia: ar putea renunta la 2K 12M KUB M  insa a semnat abia anul trecut contractul pentru SHORAD (vor lua Spyder de la israelieni dotat cu Python-5 dual waveband IIR;  I-Derby active radar BVR si I-Derby ER long-range, si va fi livrat prin 2026). Daca ar renunta la KUB acum, ce ar putea primi, si de la cine, ca sa fie cat de cat compatibil cu ce au achizitionat?

Polonia: ar putea renunta la 9K33 Osa si la 2K 12 KUB, insa si ei s-au decis abia anul trecut la solutia SHORAD care sa completeze sistemul Wisla pt aparare AA.

Romania: noi avem atat 9K33M3 OSA-AKM cat si 2K 12 KUB, insa nu avem inca un plan clar despre ce se doreste momentan si sa vrem NASAMS pentru ca se “potriveste” cu bateriile Patriot, si cu armele de pe F-16, si tot ar dura pana sa le primim, iar altceva in schimb, ca stop gap, ce sa sa luam si de la cine, asa peste noapte?

Ungaria: are 2K12 Kub, insa mai asteapta dupa NASAMS, si chiar nu sunt convins ca daca ar avea NASAMS operational, le-ar da ucrainienilor KUB-urile lor;

Singurii care pot renunta “facil” la astfel de arme (avand mai din fiecare cateva exemplare) sunt americanii ei avand inclusiv sistemul S-300 al croatilor.

La toate acestea sa mai adaugam diferentele dintre sistemele pe care le opereaza acum ucrainenii si cele din tarile vecine (prima care sare in ochi: diferenta de limba si alfabet utilizata pentru instructiuni).

Puse toate cap la cap, speranta ramane in sistemele portabile, aceasta fiind solutia realista si imediat realizabila (cu toate ca sistemele AA mai sus enumerate, daca le-ar avea in numar considerabil in dotare ucrainienii, i-ar obliga pe pilotii rusi sa zboare la altitudine joasa expunandu-i tocmai la MANPADS si chiar daca nu ar inlatura superioritatea aeriana, macar ar diminua-o).

IAT

115 comentarii:

  1. catre tarile aliate din OPW a fost livrat airframe 9.12A, fara posibilitate de nuke si cu downgrade performante radar, IFF si ECM, versiunea asta este a doua cea mai proasta versiune din de la productia acestui avion, doar 9.12B a fost mai prost.
    Cand sovieticii au livrat catre OPW 9.12A, ei deja utilizau de 2 ani versiunea mult imbunatatita 9.13, cum au fost cele ale moldovenilor si probabil ale ucrainienilor.
    Sunt niste gioarse de avioane bune doar pentru show aero, nu prea au valoare combativa. S300, Kub si OSA ii pot ajuta mult mai mult.

    9
  2. Ca sa implementezi deja in UA diverse sisteme AA si anti-racheta, e deja prea tirziu.
    Doar cele portabile si eventual drone de supraveghere permanenta a terenului contra systemelor de rachete rusesti, sa poti sa le distrugi cind ajung pe pozitii de tragere – deci trebuie sa acoperi o raza destul de mare de supraveghere si sa poti trimite rachete ghidate direct la fiecare lansator, doar asa ai putea sa mai reduci din bombardamente.
    Superioritatea aeriana sau inchiderea cerului nu este fezabila, nici nu ai cum sa o faci daca nu implici avioanele NATO, deci nu poti decit lupta cu lansatoare manpad, drone si rachete ghidate din aer/satelit/drone sa poti asigura un perimetru de unde sa nu poata ataca cu rachete rusii.
    Prioritar cred ca a devenit distrugerea bateriilor de rachete rusesti din preajma oraselor, precum si a elicopterelor si avioanelor de atac/bombardament, asa poti sa diminuezi distrugerea oraselor. Despre rachetele lansate de pe nava sau din Rusia, e mai greu de avut o solutie pentru oprirea lor. Doar daca satelitii americani „vad” lansarea si calculeaza directia si puctul aprox. de impact, ceeace cere un raspuns f. rapid, si nu stiu daca UA pot primi in termen f.s.scurt ceva de genul.
    Cred ca raptorele US ar avea o piine buna de mincat in acest razboi si ar produce pagube f.mari rusilor – asta daca US le va dona citeva, rachete sa aiba – oricum vor trebui operate de US operators, ca banuiesc ca trebuie sa stii engleza.
    Deci e clar ca UA nu pot primi avioane sau elicoptere, ramin doar sisteme AA, AT si cele de aparare cu raza scurta anti-racheta de croaziera, cu raza medie si lunga.
    putler si-a pierdut rabdarea, de aia ataca civili…
    Rusia o sa fie data inapoi cu 30-50 de ani, lejer, ca doar nu o sa revina toti imediat ce razboiul se va termina, va mai dura citeva luni (minim 6 luni, zic eu) sau poate ani sa isi reia activitatile firmele care s-au retras. Sanctiunile isi vor spune cuvintul.
    Sper sa se termine cit mai repede, cu cit trece timpul, cu atit mor mai multi oameni si distrugerile sint mai mari. Reconstuctia UA va dura si va necesita vreo 10 planuri Marshall, zeci sau sute de miliarde de dolari.

    20
  3. Se aude ca slovacii ar fi dispusi sa ofere Ucrainei sistemul S 300…

    7
    • se aude de ieri ca vor sa-l ofere si mai sunt zvonuri ca vor primi Patriot in schimb de la americani; zicea cineva pe aici, cel mai bun 15 martie din istorie, iata continua sa vina vestile bune :))

      6
      • Tu ai vazut cat costa o baterie de Patriot? Si crezi ca americanii or sa le oferea una la schimb cu S 300?!

        7
        • pp ca nu o sa fie tocmai pe gratis, cel putin o reducere le dau si slovacii nu cred ca-s tampiti sa ceara ceva SHORAD ca sa inlocuiasca S-300.

          nu in ultimul rand, nu imi aduc aminte ca Slovacia sa fi fost pe lista statelor care primesc aprobarea congresului pentru Patriot.

          5
    • E un zvon si cu s300 de la greci, am dubii ca o sa îl vândă.

      3
  4. Avioane clar nefezabil, deși nu cred că stă nimeni in vreme de război după certificate. Cât la situația actuală nu renunță nimeni din vari motive la aviația lor. Oferta Poloniei a fost mai mult făcută de a arăta lumii disponibilitatea de a transfera avionele, dar nu direct din inventarul lor. Știau că nu va fii acceptată din start.
    Apărare AA altă discuție. Slovacia pare a înclina a trsnsfera lansatoarele lor, dar cred ca e un gest simbolic fiind foarte puține.
    Și acum vine partea noastră. Am putea renunța la Osa pentru alea 50 de Ghepard care vroiau să le trimită nemții la Ucraina. Faci o modernizare scurtă că există proiect și pui rachete pe el adițional. oricum nu avem multe. Iar de KUB nu cred ca e interesat nimenea că nu are radar integrat și funcționează doar ca baterie și nu individual, dar dacă il vor putem schimba cu Hawk că e berechet prin depozite și știm să il operam.

    5
    • 1. OSA, daca renuntam, nu primim la schimb gratis Gheparzii, cred ca trebuie sa ii cumparam. Bine, nu costa mare lucru.
      2. OSA bate la 10km in versiunile vechi (15-25 in alea noi), nu e deloc acelasi lucru cu Gepard, care in versiunea pe care o avem bate doar artileristic la 2-3km. Daca ar integra Stinger sau alt MANPAD, am spera la 6-7km max.
      3. KUB si HAWK sunt nitzel diferite, unul nu il inlocuieste pe celalalt. Pentru KUB a fost intentie de modernizare la un moment dat – Rachetele 3M9E se preteaza la modernizare astfel:
      o Racheta – refacerea resursei si un processor mai capabil (ECCM)
      o Sistemul – radar 3D, capabilitate multi-target, IFF avansat, data-link bun pentru integrare C4I si software tactic (battle management) mai capabil
      Am ceva indoieli fata de cate sisteme Hawk avem active… plus ca si la alea rachetele incep sa aibe resursa depasita de ceva timp.
      https://www.rumaniamilitary.ro/modernizari-poloneze-si-ucrainene-pentru-sa-6-2k12-kub
      https://www.rumaniamilitary.ro/cehia-isi-modernizeaza-bateriile-de-sa-6-kub
      https://www.rumaniamilitary.ro/inteligenta-romaneasca-modernizarea-complexelor-de-rachete-sa-8-si-sa-6-intre-dorinta-si-realitate

      7
      • 1. Lista subsistemelor specifice staţiei de cercetare şi dirijare rachete 1S91M, aferentă
        sistemului KUB (SA – 6), pentru care se solicită modernizarea
        a) Înlocuirea vizorului optic de televiziune cu cameră de termoviziune cu rază lungă de acţiune
        şi cameră TV capabilă să opereze ziua şi noaptea;
        b) Instalarea unui indicator dgital pentru afişarea ţintei urmărite prin termoviziune/televiziune;
        c) Instalarea de amplificatoare de înaltă frecvenţă, realizate pe semiconductori, în locul
        amplificatoarelor realizate pe tuburi electronice;
        d) Înlocuirea, la sistemul de emisie, a emiţătorului de tip magnetron, cu generator de unde de
        foarte înaltă frecvenţă;
        e) Instalarea unui dispozitiv de control în sector al emisiei electromagnetice;
        f) Instalarea, la sistemul de recepţie, a unui sistem digital de indicare a mişcării/evoluţiei ţintei;
        g) Înlocuirea indicatorului de observare circulară de tip analogic, cu indicador digitizat;
        h) Instalarea sistemului IFF Mark XII, Mod 4 (standard), cu posibilităţi de up-grade la Mod 5,
        Mod S;
        i) Instalarea interfeţei de transmisii date;
        j) Instalarea dispozitivului de protecţie anticorosivă a componentelor electronice;
        k) Climatizarea cabinei.

        2. Lista subsistemelor specifice lansatorului mobil 2P25M, aferentă sistemului KUB (SA – 6),
        pentru care se solicită modernizarea

        a) Instalarea de amplidine realizate pe semiconductori;
        b) Integrarea unui sistem digital de comunicaţii;
        c) Instalarea de amplificatoare de microunde cu semiconductori;
        d) Integrarea unor noi rachete moderne, cum ar fi RIM-7 SPARROW.

        3. Lista subsistemelor radioelectronice specifice maşinii de luptă 9A33BM3, aferentă
        sistemului 9K33M3 (SA – 8)
        , pentru care se solicită modernizarea
        a) camera de televiziune (înlocuire cu una de înaltă precizie şi rezoluţie);
        b) camera termală (înlocuire cu una de generaţia a III-a);
        c) sistemul de măsurare a distanţei până la ţintă (dotare cu telemetru laser);
        d) sistemul IFF – de identificare a ţintelor (înlocuirea celui de provenienţă estică cu unul
        compatibil NATO, Mod 5);
        e) sistemul de afişare a datelor despre ţintă – indicatoarele de observarea circulară şi distanţă
        (înlocuire cu display);
        f) sistemul inerţial de navigaţie (înlocuire cu sistem de navigaţie cu GPS);
        g) modificare maşină de luptă / sistemul de lansare pentru a avea posibilitatea de a executa
        trageri şi cu alte rachete antiaeriene folosite în NATO.

        7
        • capatu satului

          Mi -a plăcut
          Destul de detaliat in amănunte
          Mai putin înlocuirea mașinii de lupta
          La mintea mea, astea se pot pune pe un șasiu produs in tara

          Ar trebui sa citească aia de la semege si ceseateu in fiecare dimineața si seara

          La mintea mea ar fi buna soluția NASAMS pt locații si tinte mai importante, iar pt restu tarii soluția găsită de cehi – colaborare cu israelienii
          Banii contează
          Dar e greu la noi câta vreme e factoru uman la comanda

          5
        • As fi băgat și o camera ir, ca back-up, sunt mai ieftine. Termo vede caldura, ir intensifica lumina, chiar și noaptea.

          4
          • Da , dar ir are probleme , in functie de lumina reziduala.
            Plus ca ptr descoperire/localizare nu pot fi foarte fiabile , ptr ca nu fac o diferenta intre mediul inconjurator si tinta.
            Camerele termale sunt mai „fiabile” per total.

            3
            • Le-am folosit pe ambele. Iei si una si alta si rezolvi

              • O camera termala , din alea simple , pleaca de pe la 30 000 eur.
                Un vizor bun , cu intensificare de imagine , de pe la 2000-3000.
                E o diferenta mare de pret intre ele.
                Presupun ca astea , ptr un sistem din asta , se multiplica cu 10 suma.
                Problema la vizoarele cu intensificare de imagine , e ca in conditii de lumina reziduala slaba , trebuie sa foloseasca proiectorul IR ptr a amplifica lumina si a vedea mai departe.
                Moment in care sistemul nu mai e pasiv , ptr ca devine vizibil ptr ceilalti ce folosesc vizoare similare.
                Isi deconspira pozitia.
                A doua chestie , e ca au bataie limitata. Nu vad suficient de departe.
                Ca sa poata procesa imaginea , ar fi necesar sa fie digitale. In raspunsul lui @Marius Zgureanu ..spune ca folosesc camera de TV cu vedere ziua/noaptea si amplificare.
                Ptr conducere pe timp de noapte banuiesc ca au ptr conducatori sisteme cu intensificare , daca au demontat solutiile montate original.
                Majoritatea blindatelor de origine sovietica foloseau intensificatoare de imagine ptr conducatori si tragator.
                Ptr necunoscatori ..e farul mare situat pe montajul mitralierei la tancuri , turele la TAB-uri , sau pe cutia blindata , in lateralul postului confucatorului.

                3
                • Proiector erau la cele vechi. Cum erau si la noi pe tancuri. Si alea erau mereu stinse de lunetisti prin 89.. La noi sunt fără proiector.

      • Parerea mea este ca ar trebui oricum cumparati gheparzii! Apoi pe rand toti modernizati si facuta mentenanta acasa.

        • Pt mentenanță iti trebuie piese de schimb. Si nu producem deocamdată. Plus muniție. Ca degeaba ai un tun aa dacă nu ai muniție pt el, practic e macheta.

          1
      • Un răspuns foarte detaliat și profesional. Mulțumesc.
        Dar as avea cateva adnotări:
        – intr-adevăr alonja la OSA e alta față de Ghepard, dar la 16buc care le avem un stoc preferabil 50 Ghepard. Chiar și pe bani. In plus stocul de rachete pt ele nu poate fii mare după atâția ani, iar modernizarea e ioc.
        – la Kub inafara de Ucraina si Serbia (neutra sa zicem) din țările Nato doar Cehia si Polonia au propus modernizarea lor. Integrare cu Aspide, Sparrow, etc. Nu stiu sa fii trecut peste stadiul de proiect. Iar la noi inafara de pdf-uri nu au făcut nimic.
        Deficienta lui maxima din odv meu e imposibilitatea de a funcționa independent ca suratele Tunguska sau Tor cu radar propriu. Nici Hawk-ul nu e un sistem tânăr dar in varianta XXI, aia la care trebuia să ajungă și al nostru are multe elemente de generație noua integrate, și nu mai exista pierdere de timp in integrarea lui și modernizare.

        1
  5. Avionul meu favorit din copilarie inca, de cand strangeam baani sa cumpar revista Top Gun. Tare mult mi-ar placea o renastere a acestu avion, zic eu cel mai frumos fighter construit vreodata ♡

    12
    • Si eu consider MiG 29 ca fiind cel mai frumos aparat de lupta.

      21
      • Sergiu (nu-mi mai pare funny porecla Serghey)

        Cam tot boboru ce iubeste avioanele de vanatoare vede MIG29 si F14 ca pe niste masterpieces…..realitatea a aratat ca numai F14 a fost cu adevarat un avion complet, MIG29 din pacate a stat si sta bine doar la imagine , deci MISS29 cred ca-i mai potrivit:))

        22
        • F 14 avea Phoenix. Încă sunt în dotare…în Iran

          7
          • Sergiu (nu-mi mai pare funny porecla Serghey)

            yeap!!….pe sifonieru din camera mea aveam patru postere mari si late dar care acopereau aproape ambele usi, cel mai mare era cu Soimul , apoi cred ca F14 cand tragea un Phoenix (si acum cred ca-i racheta AA cu raza cea mai mare combat proven), iar celelalte doua mai mici (aprox A3) Porsche 911 Targa (68′) si BMW 850 CSI (negru in poza…era bestial)…. un Porsche identic am si condus, ce m-a frapat era faptul ca atat pedala de frana si cea de ambreaj ,,intrau” in podea ca la tractoarele U650:)))

            6
      • Da, adevarat, e fain (mai ales de la distanta, ca daca te aproprii de el, sau mai si dai jos cateva panouri si vezi cum e fabricat, t-i se mai taie din avant)

        Totusi raman la prima dragoste: avioanele cu geometrie variabila, nu atat pt forma, cat pt realizarea inginereasca si cea de fabricatie din anii aceia cand au fost concepute si produse (nu CFD, nu CAD/CAM, doar rigla, planseta, si multa inginerie)

        21
        • F-14 rulz! ❤
          Părerea mea, hâc…

          14
          • Sergiu (nu-mi mai pare funny porecla Serghey)

            TopGun frate, ciudat e ca mie-n film mi-a placut mai mult Iceman (Val Kilmer) decat de Maverick .

            6
            • fantastic in ce gheieala degenereaza comentariile…fata mi am brunat unghiile ca sa se asorteze cu kalashul.

              5
              • si totusi doar tu ai adus vorba de brunat?ce dracu o fi insemnând…

                • @psycho
                  Țeava pistolului mitraliera, a puștii mitralieră, a mitralierei, e brunată. Adică acoperită cu un strat protector de culoare neagră, atât pentru protecția metalului, cât și pentru camuflaj.
                  Se mai practica, înainte de trageri, brunarea cuiului cătării, pentru un contrast si o vizibilitate mai bune. În fapt, se ardeau niște cârpe înmuiate în ulei, vaselină whatever, și se ținea cătarea în fumul degajat cca un minut.
                  Părerea mea, hâc…

                  2
            • Dap,subscriu.Poate ca civililor si femeilor le place Maverick,dar profesionistul e Iceman.Orice comandant l-ar alege pe asta in team,nu pe un rebel imprevizibil ..

              9
      • …ba Sopwith Camel…:)

        1
      • Mai frumos ca Su27?

        1
  6. Ieri gasisem asta pt PSR

    https://www.aktual24.ro/avioanele-rusiei-tinte-sigure-un-nou-transport-de-rachete-antiaeriene-mai-performante-decat-stinger-a-plecat-catre-ucraina/ – ajutorul include S-300, OSA si Strela adunate de la fostii tovarasi.

    si cautand in engleza detalii, apare doar acelasi lucru sec. Transportul e „pe vine”, trimis, nu in curs de negociere.

    https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-putin-news-03-16-22/h_72ac4792a659a378ff46049c66028f40

    Mai mult e doar anuntul ca in Slovacia se trimit baterii Patriot de la europeni, cum zicea si @George.

    https://edition.cnn.com/2022/03/16/europe/slovakia-s-300s-ukraine/index.html

    4
  7. Fa-ti sanie vara si caruța iarna ! Ai nostri ar trebui sa ia aminte la cat de greu e sa te aprovizionezi pe timp de razboi. Shorad, V/Shorad antice, F16 din generatia lui tataie (oare ce alt block mai sunt pilotii nostri capabili sa opereze la botul calului ?), Mig21 nici nu intra in discutie. O gramada de lectii de tras din razbelul asta, in primul rand sa-ti protejezi puținul pe care-l ai, ca sa nu ramai fara el din prima zi de cafteala. Asta inseamna avertizare timpurie, capacitati de bruiaj/razboi electronic, adaposturi si depozite protejate si camuflate pe model elvetian, dispersia mijloacelor, adaptarea infrastructurii civile la uz militar (gen aerodromuri, tuneluri, segmente de autostrada), tinte false cu gramada (la fiecare avion ar trebui sa ai 10 machete de placaj si cauciuc, ca nu costa mare lucru comparat cu aparatul). Si multa munitie, ca nu stii cand si daca-ti mai vine. Iar cand ai puțin, macar sa-l folosesti la maxim, ceea ce implica material bine intretinut si functional plus personal cat mai instruit si capabil.
    Acu’ pentru Ucraineni e tarziu sa-si ia avioane, dar sisteme AA ca ale lor sau macar munitie compatibila pot primi daca ceilalti utilizatori n-au adus modificari majore. Problema se pune la operatori calificati, de cati mai dispun la o adica pentru a opera sistemele respective? Biden tocmai ce zise ca le mai trimite 800 de sisteme AA, probabil vorbea de Stinger, deci pe V/Shorad vor fi acoperiti.
    Pentru detinatorii actuali din NATO de sisteme AA sovietice ar putea fi un avantaj strategic sa trimita macar o parte din ele in Ucraina, mai ales daca au déjà programme de inlocuire in derulare. Puțin probabil ca Rusii sa se dea la vreun stat NATO in ecuatia de fața, iar o astfel de miscare ar intari rezistenta ucrainenilor si deci rolul lor de tampon si ar uza si mai mult aviatia si, indirect, masina de razboi ruseasca, care vor avea, probabil, nevoie de ani buni sa-si revina, mai ales in contextul sanctiunilor. Anii astia ar trebui valorificati la maxim de statele respective pentru remedierea lacunelor si reforma militara, fiindca e de asteptat o runda a doua in viitor.

    26
    • sistemele sovietice in curs de inlocuire in tarile NATO din est nu cred ca sunt disponibile, pentru ca nu au inceput sa primeasca din cele noi si sa le operationalizeze. Ar insemna sa ramana astialalti descoperiti, nestiind cum se incheie telenovela din Ucraina.
      Noi am fi putut elibera Volhov, dar nu avem inca nici macar 2 sisteme PAtriot operationale (de fapt nici macar unul, daca nu ma insel), iar ucrainenii nu cred ca mai stiu sa il foloseasca. Bulgarii mai au si poate ar fi mai interesant sa le transferam catre R. Moldova, ca aveau si ei niste lansatoare.

      5
    • Eu am o idee mai bună, faci parandărătul gros, fugi în Maldive și lași fraierii să se descurce l. E mult mai simplu și eficient.

      11
      • Ăsta este scenariul din film, însă actorul mai are de filmat câteva scene până să ajungă la post procesare și regizorul să fie mulțumit de rezultat.

    • Cele 800 de MANPAD-uri trimise de SUA sunt Stinger. Mai era vorba sa le trimita si Starstreak din partea UK.

      4
  8. Mai au piste funcționale și în afara razei de bombardament al rușilor?
    Mai au baze aeriene capabile să le opereze?
    Mai au posibilitatea de a coordona de la sol zborul acestor aparate?
    La ultima întrebare poate ii pot ajuta vecinii și vreun AWACS. Dar la celelalte întrebări răspunsul va fi negativ.

    4
  9. Foto aia cu prnd spune tot. E ca și cum infanteria stelara ar fi dotata cu prastii. Un aparat mediocru

    7
    • Ironic. Folosesc avioane scumpe la fel ca cele de masa din WW2. Dar aici nu ai cantitatea de avioane si usurinta mai mare de inlocuire a lor ca atunci.

      4
  10. Si dupa opinia mea Mig-29 este cel mai frumos avion de lupta din lume. Podiumul il imparte cu Mirage 2000 zic eu.

    Despre Mig-urile ucrainiene toata stima pentru evolutia lor si cer senin pilotilor ucraineni care au cazut. Ieri a fost doborat inca un mig-29 al UA, dar se pare ca pilotul s-a catapultat. Filmarea era cu o drona de recunoastere, iar migul oarecum intact era pe camp, intre brazde.

    Cred ca se lucreaza intens in domeniul informational si programare pe imbunatatirea sistemelor AA impotriva rachetelor decoy lansate de iskander m. Transponderul cu pricina face bruiaj si/sau emite semnale pentru pacalirea AA, lasand racheta mama intacta.
    https://twitter.com/CAT_UXO/status/1502936791665491970?cxt=HHwWhICysZLDwNspAAAA

    Cred ca in acest moment numai o aparare AA efectiva poate limita distrugerile. Avioanele UA au destule amenintari de la sol, iar chiar daca ar primi Mig 29 si SU-27 acestea nu sunt configurate pentru atac la sol.

    Pe de alta parte se ridica si problema IFF a dronelor, rusii si-au dat jos propriile zburatoare, iar in mod cert in viitor razboiul modern va avea componenta de drone mult diversificata. Deci necesitatea unui sistem AA inteligent, prin luarea in considerare a multitudinii de zburatoare „automatizate” este o prioritate. C4i + Iron Dome alaturi de americance ar fi bun in ala 2,5% din PIB.

    7
    • Mig 29 românești sunt bune să fie păstrate 2 bucăți pentru muzeul aviației și restul vopsite și puse la punct pentru afișare statică și schimbate cu altele, f4, f5, harrier, etc. pentru extinderea colecției.

      2
  11. Ar fi interesant de știut ce „a primit” SNIPER-ul Românesc în plus fata de varianta trimisa de sovietici. Dar ceva punctual nu la modul general „avionica israeliana”….
    Și o comparație între ce ar fi reprezentat SNIPER-ul cu „resturile” active în NATO sau în alte tari care încă îl au în dotare.

    1
  12. cred ca noi am putea sa le dam OSA (daca HAWK ar fi 100% OK si eventual mai reusim sa primi de la partenerii NATO ceva in schimb – sincer vazand cat de mult le-a crescut valoarea tactica a Gheparzilor, vezi articolul referitor la cei delocalizati in Polonia, nu ar strica sa mai completam cu cativa actuala dotare)

    si cred ca le putem da si T72 pe care le avem. de vandut, cam greu si oricum pe bani putini, insa ucrainienii si le pot repara singuri (pe carpesc cu ce au ei ca piese sau canibalizeaza cele rusesti luate cu tractorul)

    19
  13. Nu cred că Ucraina mai are infrastructura necesară funcționării aviației . Fie ea și livrată de alții.
    Infrastructura umană și tehnică adică.

    Doar o Non Fly Zone ar rezolva ceva dar asta ar însemna avioane NATO pe cerul ucrain.

    Cafteala sigura cu aviația rusă.

    Adică începutul luptelor directe NATO- Rusia în cel de al treilea război mondial.

    9
  14. eu zic ca toti ati omis tara muzeu al epocii sovietice. Bulgaria!
    Osa, Strela, Kub, S300, Neva active si probabil ca inca mai au stocuri consistente de rachete prin depozite poate chiar si lansatoare stocate. Au un numar impresionant de lansatoare Grad, probabil cu rachete de 122 stocate pe masura, T72 si inca o groaza de fieratanii sovietice cum e Gvozdika.
    Bulgaria era in ’89 una dintre cele mai bine dotate tari din OPW. Daca sunt destepti acum ar fi momentul sa le faca bani in loc sa le dea la fer’ vechi in 5 ani.

    17
  15. Rusii au susținut 29 si 35 din motive politico-economice. Au scos 35, care are avionica diferita. La ei prioritatea e suhoi. La elicoptere stau bine. Si noi produceam aparate decente. Unele chiar din vest. La fel ca sârbii.

    2
    • Care sînt aparatele alea decente?

      1
      • Iar 99, iar 317, iar 330, iar 93, iak 52

        1
        • Trei licențe, un prototip de la un elicopter „de atac” care nu ar fi fost bun de nimic, un avion de „vînătoare-bombardament” din care singurul lucru bun era scaunul de catapultare și un avion de antrenament relativ decent.

          10
          • Toate au acționat în 89. Fara pierderi

            1
            • Zici tu? Ia să vedem:
              – 22.12.1989, Puma 73 de la Boteni, aeronava distrusă, echipajul a scăpat;
              – 23.12.1989, Puma 72 de la Sibiu, membrii echipajului plus „pasagerii” și-au pierdut viețile;
              – 24.12.1989, Puma 89 de la Tuzla, toți membrii echipajului și-au pierdut viețile.

              1
              • Da, alea au fost friendly fire. Plus vreme nefavorabila, puține ore de zbor ale piloților. Au dat jos si un avion de pasageri cei de la AA. Pt ca era un jurnalist britanic cu o caseta video. Vorba aia, tot ce zboară se doboară.

  16. Va amintiți ce făceau huthis cu arabii? Rachete aer-aer lansate de la sol. Improvizatii fiabile pe bani putini

    2
    • Le da Biden serios stuff cadou , dar sa nu crede-ti ca pur si simplu vine in Ucraina cu USPS in ladite si gata ia neamule Javelinu si vezi tu ce faci cu el. Mai este si ceva material uman ce a fost la clasa de desen pe asfalt timp de citeva saptamini.

      2
  17. sincer nu stiu cata treaba poate face un Mig 29 sau Su 25, ivanii au deja multa AA in zona.
    Dar uitati un articol in care gasit un clip demential cu infruntarea intre un Buk si o jucatie de drona de recunostere a artileristilor ucrainieni, folositi translate sa vedeti si textul.
    https://mil.in.ua/uk/news/aerorozvidka-vyyavyla-zrk-buk-rosiyan-yakyj-potim-znyshhyly/
    PS. cam de 2 zile ucrainienii au schimbat tactica, ii cauta cu drone (multe din ele luate de le net), stiu la perfectie zona si gasesc coordonatele exacte. Pe urma ii fac varza ori cu reactive ori artilerie clasica. Orice rahat de tun din anii 50 e o arma eficienta daca are coordonate si tunari buni.

    20
  18. Singurele MIG-29 care cica ar fi compatibile cu cele ale ucrainienilor sunt cele bulgaresti (la fel si SU-25). Celelalte, din alte tari, sunt modernizate si ar fi greu sa fie pilotate la nivel „apt de lupta” de piloti din Ucraina. A zis un fost general de aviatie la Tuca Show zilele trecute.

    4
    • Bulgaria in multe privinte are aceeasi dotare, doar ca mai prost intretinute ca ale ucrainienilor.

      2
      • Bulgarii au luat pt pm blindate americane si niște 4×4 israeliene. La aviatie au si ei su25, dar au si f16 Block 70. Au elicoptere franceze, produc drone, stau binișor. Plus ca exporta mult. Mai mult ca noi.

        2
    • Tovarășul Ștefan, de ce nu faci un raport să primești aprobare pentru studiu în arhive? Poate ai și permisiunea să ai acces la documentele clasificate despre revoluție?
      Acele elicoptere au fost folosite pe post de ținte de exercițiu din motive… să le spunem subiective.
      Așa cum este și întâmplarea recentă cu MIG21 și Iar330 de la Constanța. Dar dacă nu știi să citești printre rânduri…. sunt doar accidente.

  19. „Anii astia ar trebui valorificati la maxim de statele respective pentru remedierea lacunelor si reforma militara, fiindca e de asteptat o runda a doua in viitor.” citat din dl. Andreas. Și eu îmi aduc aminte de Războiul de iarnă din ’39 și cedarea Basarabiei fără împotrivire. Cu așa proști în fruntea țării, nu o să vedeți nimic la înarmare. Sau mă rog, pedefeuri, licitații bușite, achiziții farmaceutice.

    8
  20. Off topic: O formatie de 4X IAR99 Soim zboara peste Brasov =). Albe, faine.

    8
  21. Da parca citeam pe aici ca MOHg 29 ale noastre sunt bune doar ca exponate statice …. si devon mobile pron tratctare ….

    1
  22. salut au folosit rusii MIG 29 in Ucraina ? Ca SU 30 SM au cam pierdut in acest razboi fraticid

  23. Dupa invazia din Ucraina , e clar ca daca ne ataca fratele mai mare de la rasarit, trebuie sa avem un plan B pt aviatie, adica DRONE MULTE si bine inarmate care pot decola de aproape oriunde. Eu nu vad realistic sa mai ai aviatie dupa ce iti toarna rusii rachete in cap vreo 2-3 zile (decat daca faci jmecheriile mentionate mai sus, cu aeroporturi ascunse, machete false , etc…. dar pentru Romania asta deja e prea „avansat”).
    Alta problema : cat costa sa cumperi si sa mentii un F35 ? si ce sanse ai sa il pierzi de la o racheta cazuta pe el, sau sa il mai reinarmezi in caz de razboi sau sa mai poti decola cu el de pe un aeroport paradit ? Cu banii de pe F35 , cate rachete antiaeriene, drone, etc poti cumpara ?

    6
  24. inteleg ca au bombardat si fabrica de intertinere-reparatii pt. fulcrum a ucainienilor.

    1
  25. In Europa se pare ca in afara rusiei, au mai ramas doar polonezi (chit ca rusii de la RKS-MiG spun ca polonezii nu ai licenta pt astfel de operatii) si cei de la JSC 558 Aviation Repair Plant Baranovichy din Belarus cu capacitati de mentenanta pt MiG-29, Su-27, Su-30, Su-25, Su-22 (ale sarbilor si uzbecilor ei le-au reparat/intretinut)

    Bulgarii s-au dus la „tatucu” lor, insa rusii ii jecmanesc elegant: mai trimit cateva Su24 sau MiG31 in zona lor, si le „manaca” resursa si orele de zbor ale MiG29 bulgaresti, ca sa isi creeze front de lucru pt reparatii & mentenanta (bulgarii, ca sa-si pastreze relatiile cu big brother, i-au refuzat pe polonezi prin 2015 care s-au oferit sa le repare MiG29)

    Mai raman cei din malaysia insa cine stie pt cat timp (https://www.atsc.com.my/ ) si bineinteles indienii (cu cei din zona maghreb e mai dificil de prognozat ce vor face)

    Oricum, calitatea a ceea ce faceau acolo ucrainienii era indoielnica (vezi MiG-urile 21 ale croatilor reparate / inlocuite cu cele yemenite si piese la care nu exista trasabilitate)

    E cam gata cu MiG atat ca birou de proiectare cat si ca si producator de avioane , cel mult cu numele & istoria

    4
  26. Asta a luat-o pe „ulei”?

    Viorel Manole, director Patromil: „România mai deține 18 avioane MiG-29 cu resursa INTACTA”: https://www.defenseromania.ro/romania-ar-detine-o-escadrila-de-mig-29-cu-resursa-intacta-viorel-manole-au-existat-oferte-sunt-multe-tari-cu-ochii-pe-ele_615661.html

    Din de „joben” le-au scos?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *