IAR 93 – Sfarsitul…

iar-99      Programul IAR 93, in mod cert a reprezentat un moment de varf al industriei aeronautice romane. Cu  plusuri si minusuri, acest program a fost un vector ce a adus un salt tehnologic si de know-how Romaniei. Poate fara sa stim, multi din cei ce au participat direct sau indirect la acest program, am fost oarecum marcati in viata de acest avion.  Acum e doar o poveste pe care o stiu din ce in ce mai putini, dar care in mod sigur e o pagina de istorie. Ce e mai trist, este ca toata expereinta acumulata de mii de participanti  la acest program s-a irosit, sau a plecat in alte zari …prin oamenii care s-au instruit construind acest frumos avion. Poate povestile cu happy end sunt doar in basmele copilariei si in filmele Hollywoodienne, dar, desi povestile  reale sunt triste, cred ca nu trebuie sa le uitam de tot…

 

Cam asa arata pe scurt povestea:

 

 

S-A NASCUT  (PROTOTIP BACAU )

Prototipul românesc, avionul cu numărul 001, a efectuat primul zbor la Bacău în data de 31 octombrie 1974. Aparatul, pilotat de colonelul Gheorghe Stănică, a decolat la ora 12.08 şi a aterizat după 21 de minute.

001

iar-99-001-a

A CRESCUT  (PRESERIA  – CRAIOVA)

preserie iar 99

 

S-A MATURIZAT  (SERIA CU POSTCOMBUSTIE)

iar-99-cu-post-combustie

 

SI-A FACUT DATORIA 

armament iar 99

 

S-A STINS…

linie-cadavre

 

  A MAI SCAPAT CATE UNUL…

iar-93-incas

SI S-A DUS………

O relatare poetica , plina de sentimentele unui aviator patimas, un adevarat RECVIEM pentru IAR 93, scrisa de un adevarat „Poet” al aviatiei militare romanesti…

Preluare de pe siteul „Povesti de Aerodrom”

ABATORUL VISELOR DE DURAL

 

  Masacrul de la Craiova                              

Afară era frig.

Plafonul jos, zdrenţuit şi cenuşiu, cernea o lumină murdară peste întinderea aerodromului, iar vântul nelipsit şuiera ameninţător a zăpadă. Mirosea a frig, iar ghearele lui reci ca moartea îţi amorţeau membrele şi porţiunile de piele expuse acţiunii lui.

Şi a moarte mirosea totul în jur…

Aerodromul militar ce odată, demult, era plin de glasurile motoarelor turboreactoare, turate a avântare spre cerul limpede al Olteniei, acum era transformat în abator, un câmp al unei  bătălii inegale ce era acoperit de trupurile mutilate ale celor învinşi, ale celor ce n-au avut nicio şansă, de resturile sfâşiate din trupurile metalice ale celor ce, cu ceva vreme în urmă, fuseseră falnice păsări de foc, întreţinute şi păstrate ca pe lumina ochilor şi iubite ca pe fiinţele dragi de-acasă de către oameni ce-şi puneau în fiecare zi viaţa în membrele lor mecanice, şi care le ştiau cu adevărat valoarea. Acum, aici, în ziua asta rece şi tristă, existenţa lor ajunsese la capăt, iar stăpânii lor îi părăsiseră în mâinile unor oameni ce nu cunoşteau mila şi nu-i durea sufletul…

cadavre

Unul câte unul, avioanele erau târâte pe platforma din faţa hangarului-abator de către un camion, agăţate neglijent cu câte-o şufă de jamba de bot, cu pneurile desumflate lăsând urme de arsură pe betonul spart şi crăpat de vreme, de parcă fiecare avion s-ar fi împotrivit, ar fi luptat să amâne inevitabilul, opintindu-se în jambe şi săpând în beton urme zgâriate a disperare cu jantele dezgolite de carnea pneurilor. Se smuceau stânga-dreapta, de parcă ar fi vrut să scape, de parcă o parte din ele încă mai credea cu tărie că scăparea este aproape, dincolo de gardul metalic ce separă abatorul de nemărginirea pistei de decolare-aterizare, de panglica aia în care se oglindeşte cerul, şi că, dacă ar fi rupt legăturile, ar fi putut încerca să fugă, un ultim sprint către locul de unde au luat de atâtea ori zările în piept, şi poate că acolo, călcând firul director trasat cu vopsea albă, le aşteaptă echipat şi gata de decolare EL, stăpânul şi prietenul lor, pilotul…

tarat-spre-abator1

Călăii se apropiau repede, mişeleşte, de avionul tras în faţa portierelor vopsite într-un vernil mâncat de intemperii, împresurându-l şi pornind a decupa, a tăia, a demonta, fără să piardă vremea, că doar timpul înseamnă bani… Flexuri enorme decupau hălci largi din el, legăturile erau secţionate fără menajamente, metalul ţipa ascuţit, insuportabil, protest urlat dintr-o imobilitate chinuitoare, bucăţile de avion cădeau cu zgomot pe beton, dar ei continuau să taie, înjurând pe măsură ce dădeau de greu. Bucăţile trupurilor de dural erau aruncate neglijent în grămezi înalte, pregătite pentru a fi urcate în remorci şi expediate departe, departe de aerodromul ce le-a fost acasă atâţia ani, totul sub supraveghearea ochilor ageri de manager, ochii care cântăresc, evaluează, planifică, totul executat crud, distant, rece şi fără suflet, profesionist.

Bolţurile de la încastrarea aripilor cu fuselajul erau tăiate cu mişcări experte, aproape rutinate, cu flexul înfipt adânc în metalul rezistent, proiectat a prelua forţele aerodinamice ale zborului şi ale încărcăturilor de luptă acroşate, iar aripile cădeau frânte, amputate pentru totdeauna, izbind cu capetele de plan betonul platformei, cu pocnete seci ce ţi se înfundau în timpane, comprimându-le la fel cum ţi se strângea inima, şi rămânând aşa, aninate, de parcă doar fantoma zborului le mai fi ţinând conectate firav la trupul mutilat…

cu-aripile-taiate

Uneori, când pânzele de flex se uzau şi nu mai puteau fi folosite, aripile trebuiau desprinse altfel, astfel că una dintre ele era legată cu un lanţ într-o macara, iar avionul era ridicat şi izbit de sol, repetat, iar şi iar şi iar şi iar, până ce aripa ceda într-un scrâşnet apocaliptic de metal torsionat şi rupt, dându-se peste cap şi rămânând aşa, complet nefiresc, ca un caz special de neconceput…

chin

Peisajul era insuportabil, tabloul de o cruzime fără margini, iar zgomotul, zgomotul era cel ce ţi se întipărea în memorie, ca un ţipăt metalic ce te lovea în coşul pieptului, pe care-l simţeai acolo, dureros, sau poate era doar răsuflarea care ţi se oprea sau pe care o opreai inconştient, mecanic, ca atunci când te pregăteşti să primeşti o lovitură, icnetul involuntar şi încordarea, dinţii scrâşniţi atunci când fuselajul impacta greoi pământul ce-i provoca deformări pe suprafeţe din ce în ce mai mari, şi te surprindeai gândind că gata, s-a sfârşit, acum nu mai poate fi reparat…

greu-de-suportat

Lichidele speciale şiroiau din arterele metalice secţionate, vene tăiate cu dexteritate de chirurg expert în mânuirea scalpelului, lichid roşiatic şi gros împroşcând măcelarii, sărindu-le în ochi, intrându-le în gură, dar ei continuau să taie, cu furie, cu grabă, cu un ochi pe ceas, să termine mai repede o altă zi de muncă… Se formau bălţi, dâre, şiroaie ce împânzeau locul ca o pânză de păianjen, desenând însemne indescifrabile pe betonul spart din faţa abatorului-hangar, pictând, poate, poveşti neînţelese şi pe veci pierdute de avioane de vânătoare ce-au urcat mai sus decât pot gândi mulţi călăi în insignifiantele lor existenţe…

Când tranşatul carcasei lua sfârşit, hălcile erau urcate cu aceeaşi macara în bene lungi, puse unele peste altele, stivuite ca nişte buşteni, câte două fuselaje, mai multe bucăţi mari, apoi ancorate şi gata, totul era pregătit pentru transport. Următoarea oprire: cimitirul, fabrica de clei de oase, malaxorul…

gata-pentru-ultimul-drum

După ce camioanele lungi plecau, iar măcelarii se retrăgeau să-şi mai tragă sufletul şi să-şi şteargă sângele de pe salopete, mă propiam şi mergeam încet printre petele ce luceau unsuros în lumina tristă a zilei, ridicând din când în când bucăţi mici din ele, capace pe spatele cărora era scris cu un roşu strident numele fiecăreia, şuruburi, bolţuri din metal dur şi lustruit, cuple cu firele sfâşiate, şi le cântăream în palmă, fără să-mi stăpânesc gândul că şi acolo, în craterele din mijlocul ogoarelor, în rănile acelea răspândite peste tot, acoperind trupul ţării ăsteia, şi acolo tot astfel de bucăţi pot fi găsite… Diferenţa era că ele, cele care au căzut acolo, în câmpurile zborului frânt, aveau parte de respectul aducerii aminte, de candela memoriei, pe când cele de aici, din câmpul abatorului craiovean, aveau parte doar de arsura degradantă a flexurilor…

Priveam trist în jurul meu şi nu-mi venea a crede. Recunoşteam numerele de înmatriculare ale unor avioane din fotografii, le rememoram întâmplări prin care au trecut, poveşti de aerodrom pe care le-au trăit,  mitinguri aviatice unde au încântat zeci de mii de spectatori, oameni care le-au zburat şi pe care i-au adus cu bine acasă de atâtea ori. Din ele, din falnicele avioane de vânătoare şi vânătoare-bombardament, unele vopsite în griul ce le face atât de greu de distins în nemărginirea cerului, altele pictate fioros în culorile războiului, nu mai rămăsese mare lucru, doar nişte carcase mutilate, aşteptând să fie duse pe ultimul lor drum.

in-asteptare

Fără mulţumiri, fără respect, fără onoare… Fără măcar o vorbă bună, de adio, cum se spune la căpătâiul unui camarad plecat mult prea devreme… Doar nişte soldaţi abandonaţi, lăsaţi să moară în braţele uitării după ce şi-au servit cu devotament Ţara…

soldati-mutilati

Ştiu şi este firesc faptul ca nu toate aeronavele construite să ajungă într-un muzeu sau să fie expuse drept monumente. Nu este posibil, cu toate că fiecare dintre ele are o istorie în spate şi, mai ales, fiecare este un simbol, pentru că o ţară care poate construi un avion de vânătoare este o ţară cu un nivel de dezvoltare tehnologică apreciabil, iar toate simbolurile trebuiesc păstrate cu mare grijă, pentru a le reaminti generaţiilor care vin cele ce s-au făcut pe vremea părinţilor şi bunicilor lor şi – lucru foarte important – să-i impulsioneze pentru a face mai mult decât au făcut ei.

Ştiu că nu se poate ca toate avioanele scoase din serviciu să poată fi salvate, dar parcă nu aşa ar trebui să arate sfârşitul lor, nu ciopârţite, nu masacrate, nu tratate în halul ăla, aşa cum s-a întâmplat pe Craiova, cândva casa unui regiment de frunte al Aviaţiei Militare Române…

 

Aici e un link al fotografiilor facute de englezi cu toate „epavele” IAR 93.

Era nevoie de certificarea distrugerii fiecarui avion.

http://www.eurodemobbed.org.uk/locations.php?location=4145

 

122 de comentarii:

  1. O poveste trista , avioane cu doar cateva ore de zbor au fost taiate fara mila. Pacat . Poate s-ar fi putut moderniza , poate ar fi fost zburate inca mult timp, macar ca avioane de scoala , CAS . Da romanului mintea cea de pe urma .

    1
    • In 1995-96 se vorbbea de o relativa modernizare a lor. Nu cine stie ce – sa [poata duce racbete de 122 mm, noi bombe si parca ceva apratura de tir… Da s-a ales Emil ..

      1
      • Sunt curios ce s-a ales de motoare , au fost avioane care zburasera doar cateva ore …sau le-au topit si pe alea.

      • Modernizari care ar fi trebuit aduse sistemului de armament ( cf. Top Gun , autor Liviu Briciu ) :
        – vizor head-up , lucrand conjugat cu un calculator balistic si telemetru laser ( propus sistemul de pe Lancer-A ) , existand inca in stoc bombe autodirijate IR Opher ( Israel )
        – pilon + grinzi de acrosare de 1000 daN
        – grinzi de acrosare la capetele de plan pt rachete aer-aer
        – lansator PRND 3×122 mm

        Din alte surse
        – pilon central modificat pentru acrosarea unui container de iluminare laser
        – existau in studiu capete de dirijare laser si GPS
        – surse straine vorbeau despre cercetari in vederea modernizarii sistemului SEBAV ( SEBAV 2 sau chiar 3 ) , adica transformarea dispersorului de submunitii SEBAV-1 acrosat permanent in sistem largabil planant prevazut cu aripioare pliante

    • Sunt curios cine a fost criminalul sau criminalii care au decis renuntarea si macelarirea avioanelor IAR-93 AB Vultur? si sunt ferm convins ca daca se va vrea, cum multe at fi posibile daca se va vrea in Romania, acet avion sa aiba in urmas fabricat in Romania. iar acest avion at gi dupa mine F/A-18 CD Hornet !!!

      • Este vorba de jenerali ministrii si presedinti care isi iau linistiti pensia
        State majore construite din militari…cu studii superioare la stefan gheorghiu sau avansati la exceptional după involutia din 89, cu scuzele de rigoare pt. cei meritorii, dar multi excepționali au avut ca singur merit limba fina
        Tara a ajuns aici pt. ca toți cei care au vazut distrugerea au facut prea putin

        Io sper ca unu sau altu, cineva o sa iasă in fata sa ne spune generalu x si colonelu y, cu nume reale, sunt vinovatii

        Altfel ajungem sa ne plângem singuri de mila si sa ne împacam cu ideea ca nimeni nu este vinovat
        Tot asa cum inca nimeni nu este vinovat pt cedarea Basarabiei in 40 si cedarea Ardealului de nord

        Asa nu se mai poate
        Trebuie sa se schimbe ceva
        Ar fi păcat sa ajungem din nou ca in 40 – ar însemna ca părinții si bunicii nostrii au trăit degeaba

        1
    • Infinite sunt zalele zilei târzii de toamna,
      O tăcere stranie sa asternut peste oraș
      De prin casele devenite morminte răzbat
      Țipete înăbușite de durere si spaima.

      Oglinda din palatul de iarna plinge in tăcere si rabdă.
      Stiind ca-s fara de rost vorbele împlinite si caierul întors.

      „From island to island – a journey to the end of time ” – J. Branovici – Darmstadt

  2. Mi-ai stricat ziua ………..

  3. Gogu' de la cazane

    Imagini clasice de dezarmare fortata a unei tari invinse ce a capitulat neconditionat sau a fost capitulata neconditionat de catre URSS (CCCP)…..

    • „Following the outbreak of the war in Yugoslavia and the UN embargo, the IAR-93 program ended in Romania in 1992, with several airframes in different stages of construction. Around 75 aircraft were still in service, a few of them being used for testing and research (#200 – first B model with afterburners, #600 (DC) – the only one fitted with canards).
      The last IAR-93s were withdrawn and mothballed from the Romanian Air Force in 1998. Surviving airframes are stored at Deveselu (IAR-93A #116), Timisoara (IAR-93MB #214), and Craiova (about 60 aircraft), not flight worthy (engines and other equipment removed) and most of them are up for sale. Apparently 20 of them were scrapped until 2006, with the rest awaiting the same fate in 2007.
      The J-22 Orao are still in service with the air force of Serbia. The last Yugoslav aircraft was delivered in February 1992, and the plant in Mostar was destroyed shortly after.”

  4. In 1998 am facut armata la Craiova..IAR 93 doar ce fusese retras si se afla in conservare pe pista secundara. Am facut de garda , paza la 36 de avioane. Pe atunci maistrii militari le inspectau in fiecare zi, avioanele erau alimentate cu kerosen

    1
  5. Dumnezeu sa.i ierte! Eu nu pot!
    Sper ca toti cei care au participat la actiuni de genul de subminare a Romaniei sa.si primeasca pedepsa cuvenita. Ceea ce ne.a fost aratat mai sus nu este decat o particica din distrugerea tarii de dupa ’89.
    Degeaba se incearca acum investitii ici-colo in ultimii ani. Practic am luat.o aproape de la zero. Daca aceste investitii s.ar fi efectuat continuu in ultimii 25 de ani alta era situatia tarii acum.

  6. Trist. Vreau să cred însă, că toate lecțiile și tot ceea ce a presupus fabricarea acestui avion sunt scrise undeva, că tot know-how-ul s-a păstrat, că se va fabrica Șoimul TD, că în 2040-2045, când poate vom avea o industrie serioasă, vom putea avea și noi capabilitatea de a face un avion de clasa V sau VI… Caut să-mi păstrez optimismul. În rest, zgomotul duralului tăiat, când plânge, când nu mai avem industrie, mă fac să scrâșnesc din dinți a neputiință.

    • Intre timp ai priedut oamenii .. care la penzie, care la loc cu verdeatzam care poa vinde vedetzuri in poatza sau mai stiu eu ce. Si nici nu ai instruit oameni..
      Ca tovarasi OMUL eeste celo mai pretiso capital!
      Ei si? Noi pricum sumtem impotriva capitalismului!

  7. Am aflat pentru prima data de IAR-93 in 1985, acesta fiind prezentat in emisiunea „De straja patriei” (poate cineva isi mai aduce aminte de ea. Era singura sursa pentru pasionati in acele vremuri. Multa gargara, dar…). Nu-mi venea sa cred ca facem avioane de lupta, insa am fost tare mandru. Trist! Acest avion nu merita aceasta soarta, putea fi modernizat…Multi ne invdiau pentru faptul ca produceam avioane, bune, rele, dar le faceam, erau ALE NOASTRE. Nu multi se puteau lauda cu asta.

    • Pentru prima data am vazut avionul IAR-93 prezentat pe scurt + 1 foto intr-o carte bilingva romano-engleza despre industria aeronautica romana editata prin 1980 +/- .
      A urmat un material mai larg despre industria aeronautica romaneasca in revista Stiinta si tehnica , undeva in 1981 cred , in care s-a prezentat si imaginea motorului Viper .
      Primele planuri au fost publicate in numarul-test al revistei MODELISM , cca1983.
      Primele fotografii detaliate au fost publicate in revistele Viata militara si Stiinta si tehnica cca 1984/85 – a fost publicata si o imagine a unui IAR-93 vopsit in camuflaj in tonuri de albastru , chiar pe coperta .De fapt era o macheta , si in aviatie se spunea ca s-ar vrea o varianta de atac naval , niciodata materializata .
      Regret ca nu pot pune datele concrete de aparitie , am inca publicatiile mentionate in biblioteca , dar intre mine si biblioteca sunt peste 2000 de kilometri .
      Cam asta am patit noi , cei ce am plecat : pe langa casa, familie , prieteni , uzina , am lasat in urma si biblioteca .

  8. Pacat mare pacat,Doamne ce fel de oameni avem in tara asta?????

  9. „Ce e mai trist, este ca toata expereinta acumulata de mii de participanti la acest program s-a irosit, sau a plecat in alte zari …prin oamenii care s-au instruit construind acest frumos avion.”

    Asta este adevarata tragedie, pierderea specialistilor, nu dezmembrarea unor avioane care oricum ar fi ajuns la taiere mai devreme sau mai tarziu.

  10. Întrebare pentru cunoscători: Am citit pe undeva pe net că I.A.R. -93 ar fi avut sistem de navigație inerțial Litton. E adevărat?

  11. Nu ma pricep suficient de mult sa spun daca IAR 93 ar mai fi fost astazi viabil, pe mine altceva ma enerveaza foarte tare: nu s-au pastrat macar 2-3 aparate care sa fi zburate pe la mitinguri.
    Este, pana la urma, primul avion reactiv fabricat in Romania si merita mult mai mult respect.
    De oamenii care l-au costruit, adevarata comoara de la Av. Craiova, nu mai zic nimic, i-am pierdut ca niste idioti ce suntem.

    1
    • Nu stiu daca au oprit una bucata pentru muzeu. Stiu ca au dat unul pe la un muzeu din Croatia sau Slovenia .

    • Depanda de „teatru”.
      Sa zicem , TEORETIC de dragu lu argumentu nu ca … , lucurile s-ar mai incurca in Ocarina. Si niste litle gren mens ar fosgai cam insistent prin Buceag. Intrcucat litle green apartin de Marte sau Calisto nu crze ca car fi in capat de tara daca , sa zicem , Romania ar trimite vreo 64 de IAR 93 sa le tramsita salutuiri calduroase.. adica 128 de tone la o tura …
      Bine-nteles ca astea ar fi bune doar ptr little grens nu daca ar fi vorba despre dumeaei Armata Rosie caz in care cei 64 de piloti ar cam primi Ordinul Abatorului. Post Mortem .

      Insa vezi matale draga tizule – cu ata mia mult nu puteau fi salavate sa abzoare. Este „destul de rau” ca pe ici pe colo mai dai de un fuselaj gol „Si ce e ala nene?” „Avion IAR puiule” „Rusesc adica! Prost!” „Nu draga ci romanesc cu motoare VIPER fanrcicate inm tara dupoa licenta RR” „De e aia licenta nene” Liectanta este …
      „Adicas voi nu erati numa tampiti apaludand Cesusescu nu vrem salam din carne?” (Discutia asta este prua fantezie)_

      • „Nu draga ci romanesc cu motoare VIPER fanrcicate inm tara dupoa licenta RR” nu cele mai noi și nici cele mai puternice motoare din familie, motoare aflate la sfîrșitul vieții. Iar licențele alea au fost plătite cu prețul cozilor, lipsei curentului, a lipsei celor mai elementare produse și alimente, etc.

    • Cf LEGE Nr. 18 din 4 martie 1992 pentru ratificarea Tratatului cu privire la fortele armate conventionale in Europa, semnat la Paris la 19 noiembrie 1990, a Declaratiei Romaniei in cadrul Conferintei extraordinare de la Viena din 14 iunie 1991, precum si a Conventiei cu privire la nivelurile maxime pentru cantitatile de armamente conventionale si tehnica, semnata la Budapesta la 3 noiembrie 1990 Romania ar avea dreptul la :
      Avioane de lupta – nu mai mult de 430 bucati (NATI ne face politie aeriana!)
      Elicoptere de atac – nu mai mult de 120 bucati (ZERO! Avem 16 SOCATE inarmate excelente ca pit transporta di lazi de bere!!)
      Tancuri – nu mai mult de 1.375 bucati . Catre vame ? Sub 600 nu?

      Masini blindate de lupta – nu mai mult de 2.100 bucati – din care masini de lupta a infanteriei si masini de lupta cu armament greu – nu mai mult de 500 bucati – inlusiv masini de lupta cu armament greu – nu mai mult de 105 bucati
      Artilerie – nu mai mult de 1.475 bucati

    • La INCAS, in afara celui de pe cladirea din fata, mai este unul complet si bine pastrat in hala din spatele STRAERO.

  12. Mai are Romania posibilitatea de a invata/instrui viitori specialisti, ingineri, pentru a mai crea avioane cu reactie? Mai are capacitatea industriala de a fabrica multe avioane cu reactie?

    • @musoiu , pe ce lume traiesti matale ? , Bineinteles ca romania are potential uman de a crea ,inventa , citeste sa vezi cati tineri din romania su castigat medalii de aur sau argint la renumite saloane internationale de inventica ,chimie ,matematica etc .

      • Cu conditia ca acei tineri sa ramana si sa lucreze in Romania, pentru aeronautica romaneasca.

      • Io cred ca potentialu s-a pierdut
        Sa faci un avion de lupta fiabil si performant inseamna munca a mai multor echipe si io ma gandesc doar la aparat, fara motor si sisteme de lupta

        A dispărut…initiativa de lupta

  13. Pai asta a fost si costul de aderare la mue si nato, distrugeti sau vedeti ca poluati etc ,minciuni ,va dam noi bani sa distrugeti sa faceti zone industriale ca si cum o zona industriala nu avea loc langa sau in alta parte ,dar sa distrugem o asemenea comoara de avion e steigator la cer ,mare pacat ,cum striga domnul evreu Petre Roman prin 91 ,industria romaneasca e un morman de fier vechi ,cand se stie ca la vremea aceea eram dupa germania cei mai diversificati si productivi cu forta de munca ,calificata ,acum avem zone industriale goale asteptam investitorii.

    • NU stiu de ce ii tot dati cu evreii , lobby-ul evreiesc ne-a ajutat sa obtinem elicopterul Dracula , ne-au dat componente pentru rachetele sol-aer si aer-aer , au participat la lansatorul cu camera IR pentru tachetele A-94M , ne-au dat radare performante pentru Lancer , s-au oferit sa ne cumpere piese pt. MiG-29 .
      Daca Roman a fost un ticalos, a facut-o pe cont propriu , mana in mana cu neprietenii Romaniei si pana la urma , vazand directia , Iliescu s-a scapat de el , cu minerii ,ca alta cale n-a avut .

    • Era vb de jidani nu evreii din israel nea nicusor .

      • Ăia nu sînt tot jidani?

        P.S. văd repetată piesa cu unii și alții care ne-au dat. Nu ne-a dat nimeni nimic, am cumpărat totul. Și da, cu firme israeliene (jidănești adică), am avut colaborări bune. Programul LanceR e un exemplu. O soluție de compromis pentru modernizarea unor avioane care abundau în aviația militară, pentru care aveam asimilată întreținerea completă și pentru care aveam stocuri mari de piese. Așa a fost și programul SOCAT, programul LAROM dar și IAR- 109 Swift chiar și MiG-29 Sniper. Faptul că noi ne-am furat căciula singuri nu e vina evreilor (jidanilor)

    • @ronin
      Mitul injunghierii in spate…. industria romaneasca era beton dar ne-au tradat „jidanii” si acum nu mai e nimic. Clasic.

      Dar o viziune extrem de simplista si populista asupra unei situatii extrem de complicate.
      Industria RSR o fi fost glorioasa dupa unii (de fapt era ineficienta) dar dupa 1989 contextul era cu totul altul. URSS picase, CAER picase iar Romania trebuia sa exporte in occident. De la barter si „scheme” fratesti intre economii planificate s-a sarit la competitie. Si nu orice competitie ci pe pietele occidentale, adica cea mai a dracu.
      Pe piata interna odata cu liberalizarea comertului au intrat masiv produsele straine iar industriile autohtone au pierdut cota de piata.
      Industria RSR extensiva, masiva, creata pe model sovietic, nu avea cum sa evite o criza majora si o restructurare dureroasa.

    • Mai pe sleau spus : avem TERENURI care odinioara au fost zone industriale…sau…AVEAM terenuri care… Cine dracu’ mai stie…!?!

  14. Sa nu dramatizam a fost cea mai mare realizare in domeniul aeronauticii Romanesti dar a fost un avion submediocru cu grave probleme tehnologice,s-a facut ceea ce trebuia sa se faca!

    • IAR-93 modernizat urma sa aiba o incarcatura de lupta de 2,5 ori mai mare si o raza de actiune de 2 ori mai mare decat MiG-21 de atac la sol . Plus mentenanta in tara , cu multe componente produse local .
      Iar ultimele loturi , dupa acumularea de experienta , erau conforme cu prescriptiile .

      • „IAR-93 modernizat urma sa aiba o incarcatura de lupta de 2,5 ori mai mare si o raza de actiune de 2 ori mai mare decat MiG-21 de atac la sol .”
        Exagerezi.
        Cu toata dragostea pe care o am fata de 93 si fata de incercarile alor nostri intr-o perioada innegurata in care eram in relatii proaste cu Estul si insuficient de bune cu Vestul. Nici un fel de modernizare nu ar fi adus 93 la un nivel comparabil cu JH-7.

        • La momentul respectiv vreau sa spun. Pentru ca chinezii apreciaza buna cooperare cu Romania numai cand ii ajuta pe ei; nu si invers.

        • Deci IAR-93 modernizat distanta maxima de zbor 2497 km ( 4h 28 min ) , MiG-21 1500 km ( ultimul cf. site-ului FAR ) .
          IAR-93 2500 kg sarcina utila , MiG-21 1000 kg .
          Ce avem de impartit cu JH-7 ?

      • Eu tot nu inteleg de ce nu s-a incercat achizitionarea licentei pentru Rolls Royce Spey RB.168 Mk.202 ala militarizatul dupa 1990.

        • Nu intelegi pentru ca nu ai citit monografia BAC-111 .
          Daca ai fi citit-o ai fi stiut ca nu au vrut nici macar sa ne vanda motorul TAY ( darmite licenta ) dupa 1990 .
          La 3 milioane de emigranti romani prin toata Europa , o companie Ro low-cost ar fi facut bani frumosi . 100 locuri/ 2500 km ar fi fost perfect .

  15. Ai nostrii totusi au avut vointa si capacitate si au dezvoltat IAR 99 , sarbii au ramas doar cu 93 -ul fara a mai dezvolta alt avion propriu .

  16. Buna!ordin,fara ordin…cert este ca ce nu au reusit URSS_ ul in era comunistă am reusit noi repede in democratie.sunt lucruri care cert nu țin de noi si nici de dragul discuțiilor !cred ,ca de cele mai multe ori a lipsit coloana in istoria noastra!sunt camionagiu de meserie ,dar urmăresc cu interes site _ ul dumneavoastra.nu inteleg cum reusesc sa ne conducă lichelele astea!

  17. Pana una alta noi suntem descultihttps://youtu.be/m0gXUPqgnTI

  18. Daca Moise le-ar fi spus celor care il urmau (cu incredere deplina) prin desert ca trebuie sa-i plimbe inutil 40 de ani doar pentru ca toti cei nascuti in sclavie sa moara si numai cei nascuti liberi sa ajunga in noua patrie probabil ca 95% dintre oameni s-ar fi simtit mai mult decat jigniti de moarte. Asa am fi si noi daca ni s-ar spune ca suntem mult mai patrunsi de comunism decat am vrea sa credem, inclusiv aceia care am fost mereu „de partea cealalta” a baricadei.

    In opinia mea, pentru care pot fi injurat fara probleme, oamenii din societatea noastra au o tendinta extrema sa vada doar o (mica) parte dintr-un intreg sau (si mai rau) sa creeze un intreg imaginar de-a dreptul si asta doar datorita faptului ca explicatia cea mai simpla este neconvenabila.

    Explicatia „imaginara” (fireste, in opinia mea) pe care o dau unii/multi este aceea ca Ceausescu a fost un mare patriot care a vrut, si partial a si reusit, sa aduca Romania la un nivel ridicat, de respectat in lume, in special prin industrializarea tarii si prin realizarea a nenumarate „lucruri” pe care altii nu le puteau face. Iar de atunci incoace, strainii nenorociti sau tradatorii vanduti din interior au distrus aceasta mare realizare din interes, ciuda/pizma/oftica sau o combinatie din cele de mai sus.

    Dupa mine (si dupa Occam si al lui faimos brici) cu cat introduci mai multe elemente greu de verificat cu atat posibilitatea de eroare creste.
    Ceausescu a fost doar o victima (cu o personalitate paranoica) a lipsei funciare de inteligenta si educatie (naturala si formala, gen scoli adevarate) atat a lui cat si a cercului sau de oameni de incredere. A fost un om primitiv in gandire, cu o vointa extrema de a infaptui, dar neghidata de ratiune si, in special, de cunostinte solide in orice fel de domeniu care l-ar fi ajutat sa conduca eficient o tara. S-a inconjurat cu oameni la fel de redusi ca si el dpdv intelectual care aveau in plus si vocatia de sluga. Iar restul ne-am lasat condusi fara sa cartim!

    Industria pe care o plang unii era bazata pe licente (aproape toate) deja depasite in momentul cumpararii, mai nimic nu era gandit in Romania cu adevarat si a fost platita cu imprumutul de la FMI. Nu doar ca nu am putut sa capitalizam investitia asta ba chiar datoria s-a returnat din alte surse (anticipat, aberant, marca Ceausescu cum stim cu totii care stateam la coada pentru 10 oua si pentru ratia de paine de pe cartela) si nu din ce a produs „industria”. In plus, sfarsitul anilor 80 ne-a gasit mai izolati decat oricand (din toate partile) si tot mai disperati sa improvizam in tara orice era necesar, in loc sa ne axam pe cateva ramuri in care sa devenim foarte eficienti. Practic, ce s-a castigat pe o parte s-a pierdut (inmultit) pe altele.

    Culmea „intinarii valorilor comunismului” ca sa-l citez pe ilici este ca un conservator (Titu Maiorescu) a dat verdictul cel mai bun (si inca acum vreo 150 de ani) pentru 90% din „realizarili epocii de aur”: forma fara fond!

    Si „crucisatorul” cu motoare de cargou si rau de mare, si Rombac-ul depasit cu mult inainte sa faca primul zbor ca produs romanesc, si motoarele de Resita cu tehnologie de anii 60 (ca si locomotivele, de altfel), si tractoarele care consumau dublu sau triplu pe hectarul arat fata de unul ca lumea, si combinele carora li se rupeau curelele de transmisie mai mereu, si Dacia care in 25 de ani si-a schimbat doar farurile dar naravul ba, si avionul asta de mai sus cu tehnologie mai apropiata de Razboiul din Coreea decat de anii 90, si n alte chestii sunt mai mult „de forma” decat sa aiba orice fel de „fond” ca sa nu mai vorbim despre justificarea muncii si a banilor investiti. Faptul ca Luxemburgul nu face nimic din cele de mai sus, sau nici n-a facut vreodata cred ca-i umple de furie oarba pe nefericitii aia care au totusi de 10x PIB-ul nostru pe cap de locuitor! 🙂

    Din miile de „fabrici” imi puteti da 1% exemple (adica macar 10) care sa fi prosperat, cu capital romanesc, dupa Revolutie? Ma gandesc ca macar 1% au gasit o cale sa nu fie „distruse” mai ales ca, din cate aud, erau foarte multe valoroase.
    Alternativ, imi puteti da 10 exemple de industrie romaneasca pornita de la 0 care sa fi ajuns „undeva”? Sa fie doar vina strainilor, a politicienilor, a bubulilor si reptilienilor, a lui Soros?

    Eu cred ca noi traim prea mult in emotional si aproape deloc in real si de aici ni se trag multe. Si eu daca as fi avut o Dacie din 75 mostenita de la tata si as fi renuntat la ea pentru o Skoda probabil ca mi-ar fi parut rau, omeneste, 2-3 zile dar cam atat.

    Problema noastra nu este ca nu mai avem Dacia din 75 si nu se intrevede nicio Skoda in vitor. Problema noastra adevarata este ca nici macar acum nu intelegem DE CE ni se intampla asta!

    P.S. apropos de articol: https://www.youtube.com/watch?v=PSABYoBrBSw

    • Subscriu! Cu industria romaneasca e ca si cum tatal i-ar fi lasat o Dacie cumparata in ’69, haranita pe taxi 20 de de ani, fara sa bage nimic in reparatii, ba chiar sa mai fure niste piese, mostenire fiului! Ia-o fiule si fa treaba! Si apoi sa se mai si minuneze ca fi-su nu e in stare s-o conduca si o vinde la fier vechi!

    • Moise a ratacit prin desert 40 de ani pen’ca nici un barbat nu intreaba de buna voie : „fa cucoana daca merg in directia asta unde ajung?!” ( verficata si din experienta proprie. Da jur sa ma schimb – insuficenta cardiaca si respiratorie )
      Ca suntem patrunsi – normal . Un regim ca ala te „patrunde” fiindca hai pe bune desi de multe ori smintit avea rationalitatea lui (jima din nebuni stralucesc prin exces de rationalitate!!)
      Insa Ceasca sa stii nu era lipsit de inteligenta. Era inteligent insa inteligenta singura.. era imteligent insa ii lipsea cultura. Adica „matrita” care sa ii permita sa foloseasca capacitatea politica (Secretar General al PCR) , inteligenta cu care era dotat si informatiile (multe!) la care avea acces . Lipsa de cultura l-a dus si sa se incojopare de sicofanti „da Sefu ce genital esti!”
      Insa ma dubii ca avea prea multa vocatie de sluga. Dimpotriva ..
      Oar industria nu era chiar ata de depasita in mometul achizitiei.. Tractirul UTB 650 era unu f bun in epoca sa . Adica anii 60. Dacia 1300 era de fapt R 12 care era o masina europeana medie corecta la vremea ei (octombrie 1968 .. produsa pana in 1980) BAC 1-11 era vedeta liniilor comerciale pe distante medii . DCaca am fi putit sa il remotorizam ..
      In alte domenii „ne descurcam” ca dadeam lectii. {Prin 1960 p instaltoe de foraj romeasca atsbilea recordul momdial de adancime! In anii 70 cica captele de foraj erau ori americane, ori sovietice insa daca sperai sa ai „probleme” (eruptie cu debit record!) cumparai unu romanesc. Sau daca doreai sa il tii cam mult timp. Si o tona de material din asta petrolier se schimba cu 10 de .. utilaj de calcul!!
      SInsa cum sa zic .. este o prblema culturala generalizata. Noi (romanii) suntem „sincronici” si nu pra intelegem „diacronia” Adica ca R 12 era „corect” in 1969 dar depasit in 1980. Asa cum nici tu nu inetlegic adepasit in 2000 nu inseamna de rahat in 1970…

      Ins atii minte ca am scris ca Nae avea probleme culturale?! Pai cum sa iti zic – buna parte din restrictiile anilor 80 erau de-a dreptu tampite! Tineau mai mult de „puritatea idei” sau pur si simplu de „sadism social” decat de rationaliate economica. Nasulia este ca sadismul social a continuat . Aberant.

      Dar ca ziceam de baiere culturale. Ti chiar crezi ca retetele luxemburgtheze s-ar pptrivi Romaniei? Te rog cauta si vezi ce populatie si ce suprafata are Luxemburgu. Cum ma zis problema cultirala – e ca si cum ai zice „sectoru I din Bucale are multa activitate bancara – atunci de ce nu face la fel si Dorohoiul?”.

      Apropos sa stii ca in ce priveste crucisatorul … in ce prieste propulsia ce il diferntiaza clar de cargou nu este motorul ci elicea ….
      Asa ca si tu continui glorios forma fara fond.

      Cat despre industiile care nu au prosperat .. da-mi voie sa iti zic ca daca as fi putut in 93-04 (bani) sa pun mana pe Zarea (firma de spirtoase) azi as fi fost mai cunoscut decat frarii Micula si ori adorat ca Tatal Betiilor si Betivilor ori urat de partea muierina ca fiind … Tatal Betiilor !
      Findca vezi matale nu este vorba numa despre cultura ci si despre natiurel.
      Sir Nae Ciuruitu a avut un exces de vonta de a fi (Sein)
      Cei ca tine au un exces simrtric – de a nu fi! O sete de autodistrigere precum cea a lui Dolores Oi (Cordwainer Smith The Burning of the Brain)
      Eu sunt undeva pe la mijloc .. atnci cand stiu – vreu! Si stiu ce producea Zarea in anii 70 …

      • Domnu’ Ghita (si o spun cu respect),

        Dinainte sa ma apuc sa scriu v-am apreciat pentru multe lucruri pe care le-ati scris aici si o sa continui sa o fac in special datorita faptului ca ati trait vremurile alea si aveti o perspectiva de care noi astia mai tineri avem nevoie. Macar pentru echilibru!

        Sunt destule inadvertente si neintelegeri fata de ceea ce am scris eu, ca sa enumar doar cateva:

        N-am zis despre Ceausescu ca avea vocatie de sluga, am zis asta despre oamenii cu care s-a inconjurat si care, in teorie, puteau sa-l influenteze in luarea deciziilor. Cu exceptia cunoscuta a academicienei nu prea s-au bagat …

        Apropos de industrie am scris exact si explicit ca unele produse si chiar ramuri erau de top si daca s-ar fi investit in modernizarea continua a lor in loc de a se risipi resurse pentru „faima mondiala” poate totul era altfel. Am scris de asemenea clar ca unele licente ar fi putut fi dezvoltate in timp dar s-a ales calea „sa facem mult si cum o iesi” in loc de „sa facem mai putine dar mai bune”.

        Bac 1-11 s-a lansat la inceputul anilor 60, a avut un succes mai mult decat modest, adica s-au fabricat cam 200 in toata existenta lui – adica pana in 82 deci in aproape 20 de ani (de ex un avion contemporan DC 9 s-a facut in vreo 2400 de bucati, de 727 nici n-are rost sa zic). Noi am luat licenta in 79, deci la vreo 15 ani de la lansare si in 10 ani am construit vreo 10 bucati.

        Imensa majoritate a licentelor care erau poate ok in anii lor nu s-au mai dezvoltat si asta nu doar din lipsa de viziune ci, mai ales, din lipsa de resurse inclusiv umane. Pur si simplu a fost un efort prea mare si falimentar, nu vad ce e de glorificat in asta.

        La crucisator io zic ca poate are si niste perechi de vasle smechere pe langa elicele alea atarnate la capatul a 450 de tone de motoare lente ca sa nu fie cargou de-a dreptul. Aici Ceausescu i-a facut bucata mai ales Eroului Bula care nu mai are loc de fierataniile alea sa bage si el fo’ 96 de celule VLS Mk. 41 si sa-l face AEGIS.

        Treaba cu Luxemburgul nu ma mira ca mi s-a reprosat atat de des pentru ca e un fel de capcana pe care am intins-o oamenilor care gandesc in alb si negru. In loc sa se vada sensul figurat (adica exista economii care o duc bine cu 0 industrie nu ca eu vreau ca noi sa fim asa) unii au vazut sensul propriu de comparatie.

        „Cei ca mine” nu sunt deranjati cand necunoscutii le fac portrete psihologice bazate pe cateva paragrafe scrise pe un site. Intr-un fel mie mi se pare ca noi am ajuns mai jos decat ar fi trebuit sa fim la 25+ de ani dupa revolutie tocmai pentru ca oamenii au ales calea de mijloc, asa cum va caracterizati dvs! Si asta, intradevar e o problema culturala pentru ca ne cam visam „sectorul 1” dar avem prea multe apucaturi de „Dorohoi”! 🙂

        P.S. Imi pare rau pentru Zarea! 🙂

        • Radu

          dinati Bizoane ajunge

          Appi da-mi voie sa te citez : Industria pe care o plang unii era bazata pe licente (aproape toate) deja depasite in momentul cumpararii,
          Apoi .. cum sa zic .. unel;e licente erau cam in plus. aia cu Bac 1-11 sigir. Romania nu este tara care sa produca asa ceva… In primul rand teritoriul (cati km sunt de la Cobstanta la Oradea? Mulzatm) Apoi veniturle popuilatiei . Apoi in fine populatie. 1-11 era apreciat in epoca ptr ca putea edefcat trase cu 5-7 aterizari intr-o zi (cam 6 zile din 7). A se vdea Ziairoiu Ghe. Adica sa zic asa unavion decaolad de la Oradea, djucea pasageri la Constanta de acolo se intorcera la Iradea si din nou cu ukltima revenire la ira 23. Sau Bucuresti=Timisoara-Oradea=Cllj – Iasi -Bucuresti. Numa ca nu aveai atatia pasageri ..
          (insa cand compari producutiile cerceteaza si care erau conditiile finaciare ale colosilor americani, Excelente!)
          Te asigir ca prostiile au dist destule si unele de care nu ai auzit …

          Dar asta nu justifica jaful care s-a facut si ditrigerile uriase (numai in agricultira intre 1990 si 94 distrigerile se cifrau la cca 4 mld $ Pe asta o stii?!)

          In rest ramane cum am zis – „Cei ca tine” aveti o nesfarsita sete de dezastru. Bine-ntels in numele „moralei”
          Si nu am zis ca ai avea vre-un contact cu Dorohoiul . Doar ca in DForohpi nu ai cum sa ai tata activitate bancara ca in sectoru I
          Cat despre tarile alea cu zero industrie .. verifica care este intinderea si populatia lor. Insa tine cont ca Singapore are ceva industrie . De fapt a „decolat” cu falsuri industriale (lame Gilette care nu erau Gilette … ceasuri Seiko care nu erau Seiko, Adidasi care nu erau ..)au continuta cu „falsuri originale” (adica ceasuri Seyko care binentels nu aveau cum fi Seiko , Adidash nu Adidas si nimeniu nu era de vona ca eu, tu, samd faceau o regretabila confuzie cu alea mai scumpe..)

          Din pacate la noi prewa multu nu se gandesc daca lucrueile care se [potrivesc la altii ar merge si la noi. De ex fabricatia unui avion de pasageri (Fokker a dat faliment.. Si ce istorie avea!)

    • Io am sa te contrazic
      Chinezii si japonezii au pornit exact pe acelasi traseu cumpărare de licente si tehnologii vechi
      Polonezii fac astazi la fel

      Daca tara nu poate produce singura …cumpara tehnologie
      Stai linistit ca si americanii cumpara …la greu
      Daca îmi amintesc bine US este nr. 1 la cumparari de brevete

      Cum spunea Napoleon nimeni nu stie totul…

      Problema noastra nu a fost lipsa tehnologiilor cu faptu ca o grămadă de nepricepuți au ajuns in varf si au inceput sa ia exclusiv decizii gresite pt.tara

    • „Faptul ca Luxemburgul nu face nimic din cele de mai sus, sau nici n-a facut vreodata cred ca-i umple de furie oarba pe nefericitii aia care au totusi de 10x PIB-ul nostru pe cap de locuitor!”

      Cum draci compari un „oraș” cu o țară?

      „Din miile de „fabrici” imi puteti da 1% exemple (adica macar 10) care sa fi prosperat, cu capital romanesc, dupa Revolutie?”

      Dar îmi poți arăta macar o fabrică care a primit finanțarea necesară pt a fi reorganizată/retehnologizata, făcută să fie cât de cât profitabilă , și abia apoi privatizată/vânduta ?

      Dar industria „potolului”(păpica, mâncarea etc.) de ce a fost făcută praf ,mă rog frumos, că vad că le cunoști pe toate, si sper să mă lămurești.
      Sau nici în mâncare nu eram competitivi? Nici in industria textila nu am fost?

      Petrică, tu ești?

      • Eu cunosc o fabrica ai carei proprietari s-au imprumutat de la banca Midland, fara intermediari din tara, pentru a-si finanta retehnologizarea dupa ’89. Produce si astazi.

      • Pai da tu exemplu din industria textila sau aia de papica, ca sa ne dumirim si noi? Ca poate de aia stateam la cozi si luam mancarea pe ratie, de competitiva ce era industria respectiva? Stateam la coada si la cizme de cauciuc iar fabricile de anvelope faceau sosoni (pe sub mana, evident, isi mai rotunjeau oamenii veniturile) cauciucurile fiind oricum niste stifturi, pline de galme si ovalizate dar pentru care trebuia sa dai spaga sa le obtii!!! Ca pentru toate cele!

        • Habar n-ai ce spui.
          Inainte de 1989, in industria de morarit si panificatie profitul era de aprox. 100%. In industria berii, profitul era de aprox. 150%. Astea nu sunt cifre de pe net, ci provin de la oameni care au lucrat si lucreaza in acest domeniu, oameni care au calculat profitul pe vremuri si il calculeaza si acum.

          • Ceea ce spui tu (si chiar te cred pentru ca are sens economic in comunism) este faptul ca Statul ca unic distribuitor de bere sau de paine in RSR iti impunea practic o acciza 🙂 pe produsele pe care are monopol si din banii aia finanteaza altceva.

            De ex. o licenta inutila economic dar numai buna sa se plimbe ceausestii cu caleasca reginei Marii Britanii! 🙂

            • Castigul provenea din mai multe surse: preturile fixe la combustibili si energie, pretul fix la cereale, pretul fix la desfacere.
              Acum, in capitalism, profitul la paste fainoase este de 0,1%. Da, am scris bine. Tehnologia este de ultima ora

              • E transferat mare parte in paradisuri fiscale…16% din profit net de 0.1% e exact un rahat pansat…

                • Dom’le, e vorba de volume mari de marfa si de bani multi care circula. Pe de alta parte, industria moraritului si panificatiei din Romania nu este detinuta de societati inregistrate in Cipru sau aiurea.

    • @Radu Nu sunt deloc de acord cu tine:
      – Ceausescu nu avea multa carte, dar inteligenta si intuitie avea peste medie (cum crezi tu ca a tinut in mana atatia oameni, care i-ar fi vrut locul?) , in plus consider ca a avut o viziune, lucru pe care nu-l vad azi la mai invatatii si scolitii nostrii presedinti
      – cu licente se lucreaza si acum, doar ca atungi contextul politic a facut sa obtinem licente mai vechi, dar totusi, de exemplu licentele pt Dacia 1300 si IAR 330, de exemplu erau unele relativ actuale pt anii lor, cel putin in cazul Daciei. La unele produse aflate sub licenta s-au adus modernizari de catre cercetarea romaneasca, ceea ce a constituit un plus de experienta pe mai departe.
      – ce legatura are capitalul romanesc in toata aceasta discutie? Din miile de fabrici au ramas cele de bere de exemplu, cateva de zahar, de ulei..sa nu uitam de sistemul energetic national, care si acum este excedentar datorita capacitatilor de productie contruite atunci, tocmai in vederea unei independente energetice..
      Postarea mea nu vine pentru a lauda regimul lui Ceausescu, ci de a pastra totusi un echilibru si obiectivitate referitoare la respectiva epoca

      • Dacia 1300 moderna????

        • Tin minte si acum ce febra au cauzat cele 4 faruri rotunde de la 1310 in loc de farurile de la 1300. A, si avea si „spoiler” pe portbagaj. Si motorul de la 54 la 62 de CP!

          Hai ca nu-i putin! 🙂

        • Alouette SA 316B a intra in productie in 1968, IAR 316B in 1971 , aceeasi varianta.
          SA 330Puma intra in productie in 1968, IAR 330 Puma intra in productie in 1975 ,parca varianta L.
          Renault 12 incepe productia in 1969, Dacia 1300 in ,ciudat ,tot 1969.

          Licentele nu erau toate ultimele jafuri date de vestici românilor.

      • @Adi, de aia discutam, ca fiecare sa-si spuna argumentele! 🙂

        „– Ceausescu nu avea multa carte, dar inteligenta si intuitie avea peste medie (cum crezi tu ca a tinut in mana atatia oameni, care i-ar fi vrut locul?) , in plus consider ca a avut o viziune, lucru pe care nu-l vad azi la mai invatatii si scolitii nostrii presedinti.”

        Eu cred ca avea mai curand o siretenie primitiva decat inteligenta, as asemui conducerea lui cu afacerile pornite de oamenii care au facut primii bani dupa Revolutie. Faptul ca multi au fost gata sa faca negot in Turcia, de ex, si sa adune bani lichizi nu a insemnat ca vreunul a reusit sa cladeasca o afacere durabila.

        Despre viziune am scris si eu ca a avut o vointa, dupa mine foarte prost directionata, in sensul in care pentru un comunist hardcore ca el doar industria grea conta in dezvoltarea tarii. In plus a avut discretionar in mana toate resursele tarii lucru imposibil azi. Viziune au avut liderii autocrati din Singapore sau Coreea de Sud in anii 50-70 care au construit societati puternice si viabile, Ceausescu a lasat in ultimele lui zile (la propriu si la figurat) o economie complet la pamant, capabila sa produca in mare parte „fiare” nevandabile decat pe credit in Lumea a Treia (de la care ne-am luat miliarde de $ teapa), dar incapabila sa produca suficiente ace de seringa si curent electric toata ziua (ca tot ai zis de sistemul energetic excedentar) 🙂 . Ca sa nu mai vorbim despre incalzire iarna la blocuri. Sau poate ea saraca le putea produce, dar eram noi nevrednici sa le primim! 🙂
        Licentele sunt singura cale pentru noi acum si mai ales colaborarile, trebuie sa facem ce a facut Japonia in anii 50-60, de acolo e inceputul. Eu asta cred ca e nivelul nostru si asta era si in anii 70-80 sub Ceausescu. Doar ca el a cumparat licente depasite fara baze economice ci doar pentru prestigiu politic si personal. Le-a cumparat pe „valuta forte” imprumutata si n-a reusit sa produca din ele macar ce investise, ba dincontra.
        Nu are sens sa comparam persoane la fel de „subtiri”, adica pe cei care ne-au condus dupa 90, insa sunt diferente fundamentale si o sa enumar 2:
        – niciun conducator de dupa 90 nu a avut puterea discretionara a lui Ceausescu, in sensul ca n-a putut aloca orice resursa economica dupa plac;
        – daca Ceausescu dadea ordin sa inceapa o constructie, sosea, spital, etc in ordin de saptamani treaba incepea sau era oricum urnita. Azi faci in 6-12 luni licitatie, te judeci vreo 2 ani pentru contestatii, obtii avize de mediu si alte birocratii in 6 luni, etc.

        Ceausescu a avut toata puterea economica a tarii strict pe mana lui si a lasat o tara cu 0 datorii, dar si cu aproape de 0 active. Si nu, contrar parerii des intalnite la noi, un combinat de orice marime si cu orice numar de salariati daca nu reuseste sa faca profit n ani la rand nu este un activ ci un pasiv!

        „– ce legatura are capitalul romanesc in toata aceasta discutie? Din miile de fabrici au ramas cele de bere de exemplu, cateva de zahar, de ulei..sa nu uitam de sistemul energetic national, care si acum este excedentar datorita capacitatilor de productie contruite atunci, tocmai in vederea unei independente energetice..”

        Legatura este simpla: daca noi eram cu adevarat capabili asa cum se spune zi de zi, in 25 de ani apareau firme private in industrie asa cum sunt nenumarate in Cehia, Polonia, Ungaria, etc. Ori noi nu avem asa ceva exact pentru ca ne lipseste competenta ACTUALA in domeniu si ne-a lipsit cu ani, decenii inainte din 22 decembrie 89 si de atunci incoace fara incetare. Nu poti compara o economie inchisa total cum era a noastra, nu era ca si cum Dacia era 70 000 si Opel Kadett 100 000 si omul lua Dacia. Eram de mult depasiti in multe domenii dar ne ambitionam sa facem de toate in loc sa ne focalizam pe lucruri la care eram buni (nave, echipament de foraj, industrie usoara, de ex).

        Cine vrea sa creada altceva, este liber sa o faca, nu pretind ca detin adevarul suprem. Insa faptul ca noi vindeam in disperare produse industriale inainte de 89 in tari sarace si, cum am scris, mai mereu pe datorie sau pe editarea in ciuciungheza a operelor Tovarasului si ale Tovarasei poate fi o chestie politica. Dar faptul ca n-am putut sa vindem, chiar si la preturi de dumping, produsele noastre industriale dupa 90 nu are de-a face cu politica sau cu Soros, ci are de-a face cu faptul ca erau complet depasite.

        Un exemplu concret, daca ti s-ar oferi de catre Allview (companie romaneasca, da?!) un smartphone Made in China la 499 si absolut acelasi model asamblat in Romania la 799, pe care l-ai alege? Si invers, daca ai gasi o sursa de smartphonuri in China pe care sa le poti vinde la 499 intr-o piata in care pretul este 799 nu le-ai importa?

        Exact asta era starea Romaniei atunci, am fi putut vinde mult mai ieftin niste produse mai proaste, insa erau atat de proaste (fiarele vorbesc, nu textile sau altceva) incat nu s-au vandut nicaieri.

        Pentru ca m-ai intrebat concret, la ulei nu stiu situatia, dar la bere ma indoiesc ca exista macar o singura fabrica neinclusa in multinationale. Si, in general, tot ce performeaza azi in industrie din ce exista in vechi (Dacia, cateva santiere navale, cateva fabrici din industria textila (Braiconf, de ex) ) sunt toate conduse de straini.

        Repet, oamenii refuza realitatea si e dreptul lor, insa pur si simplu nu suntem la nivelul de dezvoltare ca societate care sa ne permita mai mult si nu eram cu atat mai putin in anii 70-80. Doar ca societatea aia total inchisa nu permitea comparatii ca sa vedem altceva.

        Ultimul tau exemplu imi demonstreaza rationamentul pe deplin: un sistem energetic „si acum excedentar” implica faptul ca ai ales sa investesti ideologic si nu economic. Cu fondurile date degeaba pentru o centrala in plus fie le modernizai pe restul ca sa fie mai eficiente, fie investeai in alte sectoare care aduceau bani.

        Cine vrea sa mi-o ia in nume de rau e liber sa o faca insa realitatea economica nu inseamna „fala nationala” ci prosperitate nationala. Sunt multi oameni care nu realizeaza ca in linii mari noi am mostenit de la Ceausescu o casa cu 100 de camere umede si reci de care nu aveam nevoie si pe care nici el nu si-o permitea, mai ales, ca nimeni nu i-a impus sa faca asta si multi lideri comunisti ca si el au ales sa faca altfel. Doar ca el a „incalzit-o” dandu-ne noua curent 12 ore pe zi si dupa revolutie nu s-a mai putut.

        Dar asa cum la nivel micro unii vor un gard superscump din fier forjat si policarbonat care ascunde in spate o casa din chirpici care sta sa cada si la nivel macro sunt oameni care vor mai degraba sa moara vecinii de ciuda decat sa traim noi omeneste.

        1
        • (si acum riscand sa fac pe postacul rus…)

          Bun Radule… bine ca s-au dus toate de rapa si am scapat de ele… dar:
          – e ok sa ai economie bazata pe comert si sa importi produsele de baza?
          – e ok sa instrainezi toate resursele naturale?
          – e ok sa instrainezi sistemul bancar dupa care celui nou sa-i permiti practici mafiote care sa indatoreze populatia?
          – e ok sa ai demografia in cadere libera si imbatranirea populatiei?
          – e ok sa vina aici firmele straine aici sa practice tarife la tot ce fac precum in vest dar sa dea salarii de 8 ori mai mici dupa care sa clameze productivitatea scazuta?

          Cam cat poate dura asta?
          Si ghici ce: capitalismul senzational pe care-l avem acum s-a facut surpriza pe credit! Avem crestere economica minunata dar ne afundam incet dar sigur in datorii…

          Mai e nevoie de inca 25 de ani gri? De inca 50? Cam cum vezi iesirea din acest lat? Am zis bine lat… lat care se strange… E minunat ca avem alt stapan la capatul latului dar totusi…

          • @incepatoru’
            Nu creditul e o problemă, ci pentru ce îl iei, ce faci cu banii.
            România face credite la ora actuala sa plateasca pensii si ajutoare sociale, nu pentru investitii , populatia face credite pentru consum. Locuri de munca ioc.

            • io am mai zis, suntem condusi de troagheri care vand tot din casa si iau saniutza pe datorie la 6 a.m. la bolda. acuma ca nu e saniuta ci e nus ce bourbon, ca nu dau din casa ci dau din avutia nationala, e altceva. dar principiul e acelasi…in rest, noi continuam sa fim dezbinati manati fiind de orgolii marunte si prostesti.

          • Eu nu prea cred in chestiile astea cu postacii, sincer, cred ca fiecare ar trebui sa spuna lucrurile pe care le crede si ceilalti sa gaseasca sau nu ceva in ele! 🙂
            Insa in mod clar lucrurile sunt cu mult mai nuantate decat le-ai expus tu.

            – e ok sa ai economie bazata pe comert si sa importi produsele de baza?

            Cam toate economiile dezvoltate de azi au sectorul serviciilor mult mai mare decat pe cel industrial, doar ca servicii nu inseamna (doar) comert! Ca sa-ti dau un exemplu in 89 industria participa la formarea PIB in proportie de 70% iar azi o face in proportie de 25-30%.
            In acelasi timp, comunicatiile sunt considerate serviciu si au 6% din PIB care la nivel de 2015 inseamna peste 11 miliarde de dolari. Ceausescu a infometat tara pentru a rambursa in 8-9 ani 10,5 miliarde de dolari. Normal ca la valoarea de azi probabil ca ar fi vreo 20 de miliarde insa e un reper.

            – e ok sa instrainezi toate resursele naturale?

            Romgaz are resursele de gaz, minele de carbuni sunt ale noastre si ne provoaca sute de milioane de euro pierderi anual.

            – e ok sa instrainezi sistemul bancar dupa care celui nou sa-i permiti practici mafiote care sa indatoreze populatia?

            CEC este banca de stat iar BT este banca privata cu capital romanesc. Stiu ca ce voi spune nu este popular dar nimeni n-a fost obligat sa ia imprumut, fiecare a facut-o pe barba lui!

            – e ok sa ai demografia in cadere libera si imbatranirea populatiei?

            e mult mai ok decat sa moara sute de femei anual facand avorturi ilegale! Nu cred ca suntem doar animale de prasila, fiecare decide pentru el!

            – e ok sa vina aici firmele straine aici sa practice tarife la tot ce fac precum in vest dar sa dea salarii de 8 ori mai mici dupa care sa clameze productivitatea scazuta?

            Salariul mediu net e de 5x mai mic decat in GermaniaȘ http://www.mediafax.ro/economic/salariul-mediu-net-din-romania-este-de-cinci-ori-mai-mic-decat-in-germania-un-roman-isi-poate-cumpara-28-de-cosuri-cu-alimente-din-salariul-lunar-un-polonez-50-15690278

            Problema este ca spre deosebire de comunism unde salariile erau egale pentru acelasi post si in Satu Mare si in Tulcea, acum exista o diferenta FOARTE mare de venituri nete intre regiuni sau orase/sate.

            Dupa mine adevaratele probleme economice sunt:

            – deficit si imprumuturi facute pentru consum si salarii de stat/pensii;
            – absenta investitiilor eficiente in infrastructura, adica spitale noi, drumuri si cai ferate fizice, nu studii pe hartie;
            – taxele prea mari pe munca puse ca sa sustina un stat supradimensionat in birocratie si un sistem de pensii nedrept;
            – lipsa fortei de munca exact in zonele cele mai sarace de unde oamenii au migrat masiv afara si care le face foarte greu de „urnit din loc”;

            • @radu postacii au un rol hotarator in formarea opiniei in randurile maselor. acu toata lumea e pe internet! imi vine greu sa cred ca crezi ce ai spus…

              • Pai @radu evident ca lucrurile sunt mai nuantate dar nu era sa-ti raspund pe zece ecrane cat ar necesita o detaliere a problemelor Romaniei „capitaliste”… se presupune ca niste lucruri de bun simt sunt de la sine intelese dar hai sa le explic…

                „– e ok sa ai economie bazata pe comert si sa importi produsele de baza?

                Cam toate economiile dezvoltate de azi au sectorul serviciilor mult mai mare decat pe cel industrial, doar ca servicii nu inseamna (doar) comert! Ca sa-ti dau un exemplu in 89 industria participa la formarea PIB in proportie de 70% iar azi o face in proportie de 25-30%.
                In acelasi timp, comunicatiile sunt considerate serviciu si au 6% din PIB care la nivel de 2015 inseamna peste 11 miliarde de dolari. Ceausescu a infometat tara pentru a rambursa in 8-9 ani 10,5 miliarde de dolari. Normal ca la valoarea de azi probabil ca ar fi vreo 20 de miliarde insa e un reper.”

                – nu prea are legatura raspunsul tau… nu a zis nimeni ca serviciile sau comertul sunt o problema ca exista, evident ca exista peste tot ca ramura… eu am legat asta de productie efectiva de produse care pot fi vandute intern sau extern… importand majoritatea produselor de consum uzuale (inclusiv bete de chibrit, hartie igienica si biscuiti) si aproape toate produsele hi-tech avem ceea ce se cheama DEFICIT COMERCIAL… (care nu prea vad cu o sa-l echilibram vreodata, cu turismul?)

                „– e ok sa instrainezi toate resursele naturale?

                Romgaz are resursele de gaz, minele de carbuni sunt ale noastre si ne provoaca sute de milioane de euro pierderi anual.”

                – aici hai sa-ti zic pe litere… s-a inceput instrainarea surpriaiz cu cele mai profitabile… evident ca ne-au ramas minele sa ne spalam pe cap cu ele… 🙂

                Romgaz e bineinteles o glumatata… noi AVEM TRASAT CA DIRECTIVA sa luam gaze rusesti la pret dublu fata de Germania…

                si sa leg asta si de ce ai mentionat mai sus „avem un sistem energetic si acum excedentar”… pai ghici ce?! comunistii au implementat sistemele centralizate de incalzire ca sa poata strange si dechide surubul amaratului cand au chef… cum de s-a pastrat la noi acest sistem bazat pe carbune si gaz (care sunt schumpe) si nu s-a trecut pe electricitate care este excedentara? cum poti explica pretul mare la electricitate cand ai excedent? asta ar fi trebuit sa duca la scaderea pretului pe o piata normala concurentiala… asta cu sistemul energetic fost si este o mare problema… deci noi toti avem in bucatarie aragaze cu gaze scumpe (rusesti) si calorifere centralizate (care merg pe carbuni scumpi sau iar gaze) in schimb avem excendet de elctricitate dar care de bine ce avem prea multa e mai scumpa decat toate (atentie! ma refer la electricitatea alta decat cea facuta tot din carbune sau gaz)…

                „– e ok sa instrainezi sistemul bancar dupa care celui nou sa-i permiti practici mafiote care sa indatoreze populatia?

                CEC este banca de stat iar BT este banca privata cu capital romanesc. Stiu ca ce voi spune nu este popular dar nimeni n-a fost obligat sa ia imprumut, fiecare a facut-o pe barba lui!”

                – sistemul bancar in cardasie cu dezvoltatorii imobiliari au manipulat pretul la constructii cum au vrut asigurandu-si si ceva protectie politica sa nu fie cumva dranjati… si ghici ce? a venit surpraiz „criza”…
                nu are rost sa mentionez costurile creditarii pentru populatie raportat la dobanzile minuscule oferite la depozite, clauze ilegale, preferinta bancilor de a trai din banii imprumutati de stat… etc.

                „– e ok sa ai demografia in cadere libera si imbatranirea populatiei?

                e mult mai ok decat sa moara sute de femei anual facand avorturi ilegale! Nu cred ca suntem doar animale de prasila, fiecare decide pentru el!”

                – pai ma gandesc si eu… o avea lagatura sula cu prefectura?… n-am mai auzit pana acum de la cineva cum ca demografia in Romania ar scadea in vreo legatura de cauzalitate cu mortalitatea din avorturile ilegale… chiar crezi asta? par asa imbecil sa vii cu asa ceva?

                pai radule avorturile ilegale nu au disparut in Romania, iar cu mortalitatea la nasterile dorite (nu avorturi) suntem pe locul 1 in Europa… pai atunci poate ca am descoperit prezevativul si de-aia nu mai avem copii?… iar surpraiz chiar suntem campioni la minore gravide…

                tu ce zici? romancele nu mai fac copii ca asa le-a casunat? sau cumva considera nu le permit conditiile economice „capitaliste”? si chiar prefera conditiile „capitaliste” din alte tari unde or sa vada daca fac copii sau nu…

                „– e ok sa vina aici firmele straine aici sa practice tarife la tot ce fac precum in vest dar sa dea salarii de 8 ori mai mici dupa care sa clameze productivitatea scazuta?

                Salariul mediu net e de 5x mai mic decat in Germania… Problema este ca spre deosebire de comunism unde salariile erau egale pentru acelasi post si in Satu Mare si in Tulcea, acum exista o diferenta FOARTE mare de venituri nete intre regiuni sau orase/sate.”

                – iar nu prea vad cum raspunsul tau lamureste ce am scris eu… cine a zis ceva de salariu mediu net? cati salariati romani au salariu mediu net si cati au salariu minim pe economie?

                eu am zis clar de trambitata (lipsa de) productivitate, de firmele straine si politicile lor salariale… ex. Carrefour sau Vodafone (sau oricare) toata firma este cap coada oglinda celei vestice: ore de lucru, targeturi, preturi, spatii, sigle/culori, curatenie… acelasi standarde… oare casierul primeste aceasi bani ca francezul sau neamtul? vinde mai putini biscuiti sau telefoane?

                uf…

                • Eu nu incerc sa te conving de nimic, mai ales ca am o senzatie puternica cum ca nici n-as avea vreo sansa! 🙂

                  As putea sa-ti demontez multe afirmatii, nu cred ca are vreun sens pentru ca oricum vei crede ceea ce vrei sa crezi. Nu o zic „privindu-te de sus”, o zic pentru ca stiu ca asa e firea umana. Poate ca in timp o sa te convingi ca singura lege universal valabila (in afara de gravitatie) in lumea noastra este aceea a cererii si a ofertei. Ca ti se aplica tie care iti oferi puterea de munca contra unui salariu lunar, ca i se aplica unei firme private care importa chibrituri si biscuiti fiindca ii poate vinde mai ieftin decat daca i-ar face aici sau daca i se aplica Rusiei care poate sa-ti vanda gazele la ce pret doreste daca tu ai nevoie de ele (dar nu te poate obliga sa le cumperi daca nu-ti convine), in esenta e aceeasi lege.

                  Cat timp romanii vor crede ca strainii n-au altceva de facut decat sa ne puna noua bete in roate mare lucru nu se va schimba pe aici. Pentru ca, adevarat va zic eu voua, e chiar mult mai grav de atat!!! Strainilor, in general, nu le pasa deloc de noi si imensei parti a lumii productive nu-i pasa decat sa faca bani legal, ca e moral sau nu nici nu conteaza. Si, inca si mai adevarat va zic eu voua, si noi am face la fel sau mai rau daca am putea, doar ca nu putem.

                  Numai ca noi neputand, toata chestia asta devine ceva ingrozitor. Daca puteam, era normal, natural si eram fraieri sa n-o fi facut.

                  P.S. Ca sa-ti iau de-o grija sa stii ca: „România va importa în acest an din Rusia doar 3% din consumul de gaze naturale, însă de anul viitor ar putea renunţa la importuri, întrucât producţia internă ar fi capabilă să asigure integral consumul, a declarat pentru MEDIAFAX preşedintele ANRE, Niculae Havrileţ.”

                  http://www.mediafax.ro/economic/anre-romania-ar-putea-renunta-de-anul-viitor-la-importurile-de-gaze-naturale-14707879

              • Eu cred ca pe un site specializat ca acesta, cu multi oameni cunoscatori sau macar pasionati „postacii” au sanse foarte mici sa influenteze ceva. La asta m-am referit concret si nu la internet in general.

                • Mai draga, Radu.
                  Daca ceea ce ai postat este ceea ce crezi, este … trist, dar mai ai ceva sanse sa recuperezi prin studiu si invatare.
                  Primul lucru este sa inveti sa citesti o carte si sa reusesti sa exprimi in 2-3 fraze ideea principala din acea carte.
                  Dupa ce inveti sa sintetizezi informatia, poti trece la comparatii si verificarea din mai multe surse.
                  Cand o sa reusesti sa-ti formezi o imagine de ansamblu si sa „citesti ” printre randuri atunci ai mai facut un pas in intelegerea acestei lumi.
                  Ceea ce ai postat pana acum se traduce in 2 feluri:
                  – postac platit – care munceste din greu pentru 30arginti, stiu ca este sub salariu minim, dar trebuie sa faca cineva si job-urile astea murdare, nu?
                  – postac ” papagal” sau cum se spune „idiot util” care nu are capacitatea de a discerne intre informatiile reale si cele false si repeta „din convingere” ceea ce a fost manipulat sa creada.
                  Despre ceea ce era economia in epoca de aur, este bine sa citesti cartea lui Lary Watts, Fereste-ma doamne de prieteni, unde o sa descoperi ca defapt lagarul socialist era in razboi cu Romania.Unul asimetric care a culminat cu excursia omuletilor verzi din 89.
                  Despre partea economica este de studiat diferentele intre sistemul capitalist, unde este facut totul pentru obtinerea profitului (si cheltuieli cat mai mici) cu sistemul comunist unde profitul exista dar este facut totul pentru a detine controlul asupra „mijloacelor de productie”.
                  Ca punct de start poti cauta documentarul conspiratia becului de iluminat, care arata diferenta intre cele 2 sisteme.
                  Ca suntem pe un site cu teme militare, pot sa spun ca esti ca un proaspat avansat caporal care are ceva idee despre manevre tactice, din instructia pe care a urmat-o, dar nimic despre nivelul strategic.

                  • Mai draga Dorele,

                    Tu esti ca cartea deschisa pentru mine! Esti o nuvela proletcultista si primitiva din anii 50, scrisa de un semianalfabet (dar cu origine sanatoasa), impanata cu 3 citate de economie politica marca Stefan Gheorghiu si stropita din belsug cu esenta de Pavel Corut. Desi pretinzi ca te duce intelectul la 2-3 fraze, io-s sceptic si zic sa le fac propozitii si scurte de tot ca sa-mi fac pomana cu tine ca-ti slabeste neuronul si ne biruie conspiratia becului de iluminat (o fi cu leduri?):

                    Cel mai mult te doare ca nu mai poti sa-mi inchizi gura ca pe vremuri, nu? Nasol! Obisnuieste-te! 🙂 😛

            • Noi importam paine congelata 8000 tone pe zi. Cate tone importa Franta?!

              Reporturi – da au crescut serviciile. Insa asta inseamna ca trebuie sa importi si chilotii barbatesti? Si mobila? Sa importi mobila si sa exporti lemn?! (indistria mobilei avea niste avantaje: muncitori bine calificati, platiti modic …. oricum mai putin platiti decat suedezii sau ungurii – Ikeea si Neoset fiind frunizrii de azi de mobila)

              Banci – nu este bine sa lasi ca depozitiele nationale (ale populatiei tale) sa fie gestionate de straini. Asa tu sprijini strainii sa castige banu tau. Adica saravu ajuta bogatu. on plus ce isi permit bancile aici nu isi permit si „acasa” . La noi sunt destule abuzuri care ar fi produs sucar si in Romania anilor 1920-30.

              Poerderi.. sa zic asa – ai o nevasta chletuitoare si cam .. te incronorweazaa. Ai putea sa divortezi. Insa tu preferi sa iti vinzi casa ieftijn sa aiba aia ce kentui si nu te doare ca vei plati chirie. Noi cam asta facem in loc sa dam divort! Adica sa temrinam cu hotii …

              Democgrafia – nu tine doar de avorturi … ci si de conditiile generale. In mod normal populatia noastra ar fi trebuit sa raman satbila daca nu cumva sa creasca. Findca intre 1967- 1989 am avut o crestere de popuklatie. Semnificativa crestere as zice eu . Tinereii aia daca r fi avut mai mul;at satbilitate economica ar fi avut mai multi copii decat au acum. Juma din „decreteii” pe care ii cunosc NU AU COPII! Si au depasot 30 de ani.. Cele care au avut o sitiatie materiala care sa le permita o situatie mai stabile au cam 2 copii . A si sa nu uit : acum cativa ani in urma in Spania romancele emigrante au „salvat” natalitatea!!! Sa zic asa daca aveau conditii faceau copii in Romania!

              Insa marea probelma ar fi ca desi avem salrile mai mici ;a a;te cele avem preturi aliniate

              A Si sa iti zic un „secret” – cele mai bune studii in ce priveste traseele autistrazilor .. sunt alea din anii 70! Motivatie – geografia nu sp-a schimbat .. nici drumurile comerciale….. Insa pe vremea aia nu se faceau mismasuri „trece ba sutstrada peste terenu meu” ci se zice ” pretul minim ” . Si daca nu iondeplineai cerinta …. in cel mai bun caz „te treceau la munca de jos”…
              A da… „probleme” cu un traseu de bucata de autiostrada in zona vaii Oltului. Ce ne facem ce ne facem? Alti bani alta distractie, se gaseste o solutie optima. Si unu cauta prin arhiva – aia erasi solutia din anii 70!!! Adica s-au sifonat grpaza de bani desi aveai deja planurile (cum zic geografia nu s-a schimbat …)

              • Bizonule, cel mai important producator din Romania in industria moraritului si panificatiei macina 90 de vagoane de cereale pe zi. Alea 8000 de tone de paine congelata importata sunt un mizilic menit sa scoata de pe piata romaneasca anumiti producatori autohtoni. Dupa mult-dorita falimentare, ar urma preluarea capacitatilor de productie locale si cresterea preturilor. Necazul jigodiilor care au pus la punct aceasta strategie este ca industria de profil din Romania are capacitati productive mult mai mari decat cererea interna, astfel incat falimentarea catorva fabrici de profil de la noi nu va constitui o problema.

              • „Noi importam paine congelata 8000 tone pe zi.„ Esti sigur? un link ceva sa vedem si noi se poate? La un calcul foarte simplu 8000t pe zi da cu virgule multe 🙂 . sa vedem 8000t/19t pe tir =421tiruri, 19t/700g ( sa zicem ca tot romanul manaca bine ) =27.142franzele la 700g, 27.142franzele*421tiruri=11.426.782franzele de 700g pe cap de om! adica noi importam 2 treimi din paine? Eu unul nu cred asa ceva! daca spuneai faina te credeam, caci la faina intradevar este o adevarata mafie (scutire de tva si taxe vamale etc) export import etc.

            • @radu
              100% de acord cu tine, cam de acolo încep toate problemele…..

              „Dupa mine adevaratele probleme economice sunt:

              – deficit si imprumuturi facute pentru consum si salarii de stat/pensii;
              – absenta investitiilor eficiente in infrastructura, adica spitale noi, drumuri si cai ferate fizice, nu studii pe hartie;
              – taxele prea mari pe munca puse ca sa sustina un stat supradimensionat in birocratie si un sistem de pensii nedrept;
              – lipsa fortei de munca exact in zonele cele mai sarace de unde oamenii au migrat masiv afara si care le face foarte greu de „urnit din loc”;”

    • Hai sa-ti zic una buna…apropos de cat de bune sau de rele erau produsele industriei romanesti… Acolo unde traiesc acum m-am imprietenit cu un indian care e de prin Punjab de fel. Tipul provine dintr-o familie mare care de generatii in sir se ocupa cu agricultura, au pamant mult si o situatie materiala foarte buna – sunt constituiti intr-un fel de cooperativa din cate am inteles. Au toata gama de utilaje agricole moderne si de-a lungul timpului au avut mai multe tractoare, majoritatea de productie englezeasca si, pentru care, pe masura ce inaintau in gradul de uzura trebuiau sa cheltuiasca din ce in ce mai mult pentru intretinerea si reparatiile lor. Totul pina cand, prin anii ’70 – ’80, pe piata indiana au aparut tractoarele romanesti, despre care nimeni din comunitatea lor de fermieri nu stia nimic, dar care avand un pret foarte atractiv, tatal prietenului meu a decis, pentru inceput, sa cumpere vreo trei sau patru bucati. Si uite-asa, familia lor a fost printre primele dintre familiile de fermieri din Punjab care au folosit tractoare romanesti. Dupa vreo doi-trei ani, fiind foarte multumiti de performantele tractoarelor cat si de pretul redus de exploatare, au mai cumparat vreo zece bucati iar dupa alti cativa ani inca vreo douazeci de tractoare, cooperativa familiei lor ajungand la un total de vreo 40 de tractoare romanesti. Exemplul lor a fost urmat si de alti fermieri si asociatii de fermieri din Punjab, tractoarele romanesti ajungand sa fie foarte cautate. Dupa anii ’90 furnizarea pieselor de schimb devenise destul de precara, datorita situatiei din industri romaneasca, motiv pentru care cateva companii de prelucrari mecanice din Punjab au inceput sa produca, pe plan local, piese de schimb pentru tractoarele romanesti pe care fermierii le folosesc si in ziua de azi. Nici prietenul meu, ca si multi alti fermieri din Punjab, nu putea sa inteleaga cum a fost posibil sa dispara o fabrica care decenii la rand a facut tractoare atat de bune. Din pacate, nu i-am putut spune prea multe…

      • Un singur cuvant: coruptia…

      • @LE, prietenul tau din Punjab la randul lui traieste intr-o zona extrem de saraca si cu economia data peste cap. De aia nu poate sa inteleaga de ce nu se mai fac tractoarele alea romanesti. Coruptia are de-a face dar nu complet cu ce s-a intamplat la Tractorul sau la alte fabrici romanesti. Prietenul tau indian primea tractoare relativ bune la un pret super ieftin pt. ca erau subventionate de boii de romani care stateau la ora 6 la cozi la lapte si de taranii care erau obligati sa-si dea vitzeii „la contract” pe preturi de nimic. Cam la fel cu produsele chinezesti facute de cine stie ce amarati in vreo fabrica-puscarie. Marea majoritate a produselor industriei romanesti dinainte de ’89 au avut succes la export in general doar atata timp cat erau sustinute fie de piata CAER fie de contracte politice subventionate de economia romaneasca cu pretul stiut. Cand au fost lasate pe picioarele proprii s-a ales praful de ele. Fazele de coruptie, rechinii imobiliari, samd, au fost doar vulturii de pe cadavru.

  19. Pozele spun totul. Pacat de munca celor angrenati in acest proiect.

  20. He he o gura de aer.Dar nu te ambala prea tare vor mai fi zeci si sute de articole despre cum bagabontii si nenorocitii ne-au facut colonie si au terminat minunata industrie romaneasca.

  21. Groaznice imaginile…. no comment.

  22. Adevarul e ca cine a condus dupa 1989 tara asta, cel mai bine s-a priceput sa o ‘taie’ cat de mult. Cu flexul sau cu buldozerul….nu a scapat nimic:

    -Avioane
    -Fabrici
    -Uzine
    -Agricultura e.t.c.

    Am ramas doar cu regretele si cu saracia noastra cea de toate zilele. Ma refer la astia de am mai ramas in tara, ca restul au ramas doar cu nostalgia unei posibile zile in care se poat reantoarce acasa si sa le fie bine aici, nerealizand ca urmasii lor au deja o alta viata in tarile in care au decis sa plece…practic alta viata, alta soarta! 🙁

    Daca as putea compara intr-un fel soarta noastra, a romanilor, as alatura cele doua:

    Romania = IAR 93! 🙁

    Cred ca e cea mai puternica asemanara a prezentului fara de viitor!

  23. am dormit sub acest pasaroi doua nopti asta vara. http://imgur.com/a/IK1OA binenteles ca mi-a devenit foarte drag. si pare el micut asa din poze dar de aproape este cu totul alta poveste. cine a pilotat asa ceva avea cojones de otel. tot respectul. stiti cine a facut primul zbor cu acest aparat? am inteles ca un maior de la bacau, dar nu ii stiu numele. tot respectul pentru omul ala. si pentru toti care si-au adus contributia la acest proiect. http://imgur.com/a/ARhiC salutare baieti, daca mai vreti poze cereti ca mai am

  24. George are dreptate, cine ne-a oprit sa păstram câteva pentru Aeroshow-uri?
    Polonezii au o formatie de acrobație de MIG 15 sau 17 .
    Rusii ne-au obligat după război sa tăiem toate IAR 80, acum cine a făcut-o cu IAR 93? De fapt, dacă se vroia, se putea ascunde prin vreun hangar un IAR 80 si atunci.

  25. https://sputniknews.com/military/201703281052054880-russia-helps-serbia-modernize-air-force/
    O stire interesanta. Pot rusii sa faca un upgrade rezonabil sau este doar poveste.

  26. Pacat, poate ca in alte circumstante lucrurile ar fi stat altfel pentru industria aeronautica romana.

    Macar atunci se mai zbateau oamenii, mai produceau ceva, mai faceau inclusiv cercetare, se mentineau macar „in priza” cu niste proiecte chiar daca nu ajungeau pana la stadiul de produs de serie

    Aici un exemplu interesant de proiect, din seria „ce-ar fi fost daca faceau rost de motoare” (si radar).

    http://i.imgur.com/bL6IF.jpg

    Vazand ce mai fac zilele astea avioane gen Mig-21 modernizat, JF-1, F-16 modernizat etc parca parca imi pare rau ca n-am putut si noi mai mult atunci, mai ales daca azi s-ar fi putut pune niste motoare noi bune (chiar daca nu cele mai moderne) si niste radare si sist IR foarte OK si s-ar fi modernizat niste celule ca alea din poza, daca s-ar fi realizat vreodata in anii aia (80-90)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *