Romania Military

VL-MICA vs CAMM si ESSM

MICA RF-IR

Deocamdata Romania are o singura oferta oficiala publica si concreta, de colaborare industriala si productie pe domeniul sistemelor antiaeriene cu raza scurta si foarte scurta: cea cu MBDA Franta pentru VL MICA (Missile d’Interception, de Combat et d’Autodéfense, Interception, Combat and Self-Defence Missile) – 20/21 de baterii si Mistral – 1500 de rachete si + peste 100 de lansatoare, din care majoritatea vor fi montate pe vehicule 4×4 (in trecut si pentru sistemul cu raza lunga SAMP/T Aster 30). Asta nu inseamna ca in cursul acestui an, pana la definitivarea contractului pentru constructia corvetelor, nu ar putea intra in joc si cei de la Raytheon sau MBDA Marea Britanie/Italia.

Sistemul integrat VL-Mica

Pentru CAMM(Common Anti-Air Modular Missile) nu pare sa existe pana acum vreo intentie de ofertare din partea MBDA UK iar in ceea ce priveste RIM-162 ESSM (Evolved SeaSparrow Missile, evolutie RIM-7 Sparrow), ramane o posibila varianta de echipare pentru marina romana in cazul in care se merge pe standard american. Bemolul este ca ESSM nu a reusit inca sa intre si pe piata terestra desi s-a incercat prin modernizarea SA-6 cu RIM-162 ESSM/RIM-7P Sparrow, oferita de Raytheon – WZU, prin reconfigurarea lansatorului Pelican si a radarului de iluminare/urmarire (mai multe alternative pentru SA-6 aici). In faza initiala de dezvoltare AMRAAM-ER, ESSM a fost integrata si folosita in tragerile cu NASAMS in 2012, in Norvegia, realizandu-se astfel si integrarea sa in NASAMS, anticipand evolutia AMRAAM-ER, un ESSM cu ghidaj AMRAAM, capabil sa doboare tinte pana la distante de 40km.

ESSM- variante de integrare

Este de asemenea adevarat ca RIM-162, la o raza de actiune de peste 50km si un pret de aprox. 1,5 mil.$/racheta se incadreaza mai degraba in zona rachetelor cu raza medie si nu scurta, cum era cazul predecesoarei RIM-7 Sparrow (raza de actiune 19km dar si cu un pret de cateva ori mai redus, sub 200.000$/bucata). ESSM are o masa de 280kg, cantarind mai mult decat dublu fata de cele 112kg ale VL-MICA sau 99kg ale CAMM, in timp ce capul de lupta al ESSM urca la 39kg fata de 12kg la MICA si doar 10kg la CAMM. Viitorul CAMM-ER are masa crescuta la 160 de kg si lungimea la 4,2m, pentru a atinge cei 40 de km, fiind de fapt un CAMM la care s-a adaugat o sectiune booster si aripioare suplimentare.

CAMM

A doua transa de CAMM terestru costa 323mil. lire sterline, pentru un lot de aproximativ 1000 de rachete, desi este foarte probabil ca pretul total al lotului sa fie alcatuit din doua transe egale ca pret (o transa anterioara costand 324. mil lire), ceea ce ar insemna un pret de 900.000$/racheta. De vazut care va fi pretul real in cadrul unui contract de export, britanicii platind separat atat dezvoltarea CAMM cat si a variantei navale Sea-Ceptor.

Deocamdata CAMM(M/L) are un avantaj asupra ESSM datorita capului de cautare radar activ, pe cand al ESSM este semiactiv in versiunea Block 1, urmand ca in viitorul Block 2 sa fie activ in mod dual in banda X. Astfel CAMM nu are nevoie de radare complexe si scumpe de iluminare/control necesare ESSM, similar fiind si cazul MICA-VL RF, care insa pluseaza si cu o varianta IIR, fiind cea mai completa solutie. Atat CAMM cat si MICA sunt rachete «trage-si-uita», ESSM fiind deocamdata acompaniat pana la tinta de radarul de tragere.

ESSM BL2- evolutie

CAMM pot fi instalate cate 8 (sau chiar 12, dupa unele surse) in lansatorul de pe camion, oferind o rezerva semnificativa de vectori in cazul atacurilor de saturatie, CAMM-ER doar cate 4, in timp ce MICA-VL pot fi si ele instalate doar cate 4 (pana la 6 dupa unele surse), datorita lansatorului ce inglobeaza evacuarea de gaze dar si a aripioarelor nepliabile, volumul ocupat de racheta fiind ceva mai mare decat la CAMM.

CAMM, datorita lansarii «soft », la rece cu piston hidraulic, economiseste spatiul de evacuare de gaze pe lansator, ocupand cel mai restrans spatiu dintre cele 3, iar motorul este pornit abia la cativa metri inaltime deasupra lansatorului.

Vehicule radar, centru de comanda si de lansare Mica-VL

 Atat Sea Ceptor, ESSM cat si MICA-VL pot fi instalate pe nave in canistre specifice, fara a fi nevoie de VLS-uri Sylver sau Mk41. CAMM si ESSM pot fi impachetate cate 4 (MK25 quadpack) in spatiul unui lansator vertical MK-41/56/Sylver S-60, pe cand acest lucru nu este posibil cu MICA VL, care are canalul de evacuare gaze integrat in container.

ESSM are avantajul ca poate folosi si lansatoare configurabile MK48 deasupra puntii dar si mai vechile MK 29 orientabile, cu cate 8 canistre, cantarind 7 tone incarcate si fiind destinate initial RIM-7.

Reincarcare manuala a lansatoarelor MK-29

MK-29 au un avantaj suplimentar, pe langa faptul ca nu necesita spatiu sub punte, si anume ca pot fi incarcate manual, pe punte, in mars, in timp ce majoritata lansatoarelor verticale necesita operatiuni mai complexe de incarcare, asistate de macara, care de obicei se efectueaza in port, sau pe mare calma, alaturi de un vas de aprovizionare. Dezavantajul MK-29 este ca nu ai aceeasi gama variata de munitii care sa poata fi incarcata, ca si in cazul VLS-urilor. Aproape sigur si canistrele de MICA-VL sau CAMM pot fi incarcate/inlocuite manual, atunci cand nu sunt instalate in VLS-uri.

Camion 8×8 cu 12 canistre CAMM

Container cu 8 rachete CAMM si lansarea „rece”

MICA VL are doua mari avantaje: faptul ca exista atata in varianta IIR (pasiva) cat si ghidata radar, precum si manevrabilitatea deosebita la distante sub 15km (acceleratii de 30g la 12km- respectiv 50g sub 7km). Avantajul variantei IIR, cu raza de actiune usor inferioara fata de varianta RF/EM (nedepinzand de  sensibilitatea capului de cautare ci de detectia si ghidarea prin datalink in prima faza, usoara degradare a razei de actiune provenind doar din forma rotunjita a conului la IIR, adica penalizare aerodinamica), este faptul ca este «tacuta », fiind detectata in general prea tarziu sau deloc de catre aeronava vizata, iar pentru incadrarea initiala a tintei se poate folosi si un sistem optronic, fara a fi neaparata nevoie de radar. In plus, chiar si daca sunt lansate contramasuri, detectia cu imagistica IIR reduce mult eficienta acestora. Ramane de testat si analizat eficacitatea unor sisteme de tip DIRCM, care inca nu sunt foarte raspandite si sunt de asemenea dependente si de un radar de detectie dar si saturabile in cazul unor atacuri cu mai multi vectori.

Canistrare si electronica VL-MICA naval

Ca si pret, cunoastem cat a cheltuit Georgia pentru o baterie VL-MICA, fiind vorba de o suma de 77,63 milioane euro (84,61 mil.$), dintre care 52,65 mil. Euro (57,4 mil.$) sunt destinati radarelor si sistemului de management al luptei (BMS) al Thales-Raytheon Systems, iar 24,98 mil. Euro (27,23 mil.$) fiind costul efectiv al bateriei si rachetelor. Romania ar avea nevoie probabil de 20 de baterii la fortele terestre si aeriene, cumulat, insumand in jurul a 300 de rachete, fara a lua in calcul necesarul fortelor navale. Costul unei rachete MICA-VL poate urca pana la 1,5 mil.$/bucata.

Canistrare Sea-Ceptor

Ca si evolutie in viitorul apropiat, foarte probabil ca in urmatorii 2 ani sa fie dezvaluita o noua varianta a VL-MICA, si anume MICA NG, cu un nou motor « dual-pulse », un nou cap autodirector (termic bispectru 3-5/8-12µm, cu imagistica, racit criogenic) mai sensibil, un nou soft si o raza de actiune probabila asteptata in jurul a 40km (apropiata de CAMM-ER), pastrand insa dimensiunile vechii variante pentru a fi complet compatibila cu actualele sisteme. Va avea si un nou tip de legatura de date pentru actualizarea traiectoriei, transferabil si catre alte platforme de ghidare din retea, nu doar al platformei lansatoare.

Diferente intre CAMM aer-aer si cel lansat vertical

S-ar putea pune intrebarea solutiei aripioarelor pliabile (similara CAMM L/M diferite de CAMM aer-aer cu aripioare fixe) dar si a lansarii la rece, care sa permita grupajul mai compact, pentru a le putea impacheta in quad-pack-uri asemanatoare CAMM in celulele VLS standard Silver. Insa sunt putin probabile aceaste modificari, deoarece este avuta in vedere compatibilitatea cu actualele lansatoare dar si cat mai multe componente comune intre varianta aer-aer si cea lansata vertical.

Canistrare AIM7/ESSM

MICA-NG ar putea astfel inlocui treptat Aster-15 (in anul fiscal 2019 se anunta prima comanda in favoarea fortelor aeriene franceze), avand performante apropiate la o masa si dimensiuni simtitor mai reduse, cu conditia eliminarii si a decalajului de altitudine (sau o posibila depasire), de la 9km pentru MICA-VL la 13km ai Aster-15. Intre raza de actiune de 40 km a MICA-VL NG si cea de pana la 120km a Aster-30 ar putea aparea ulterior inca o nisa favorabila unui MICA-NG-ER (daca se va urmari logica CAMM/ CAMM-ER), care cu un booster suplimentar sa adauge inca doua duzini de km la raza de actiune.

 Un Crotale sud-coreean

Un alt raspuns pentru aplicatiile terestre cu tragere din mers sau cele marine ar putea fi sistemul Crotale, insa desi Thales a experimentat incepand cu 2008 evolutia CN2/Mk3 ( racheta VT1 lansabila inclusiv din containere verticale), sistemele incep sa fie retrase din uz de mai multi utilizatori, inclusiv de marina franceza care, considerandu-l invechit, il va inlocui cu Mistral 3 (Sadral) in rolul de aparare antiracheta de proximitate.

Containerul CAMM cu pistonul de lansare la rece in partea de jos

 

Comparatie performante tehnice vectori :

Model MICA-VL CAMM ESSM Umkhonto CROTALE
Lungime 3,1m 3,2m 3,66m 3,32m 2,35m
Diametru 160mm 166mm 254mm 180mm 165mm
Masa

 

112 kg 99kg 280 kg 130 kg 76kg
Viteza Mach3/4 Mach3 Mach4+ Mach2 Mach3,6
Cap lupta 12kg 10kg 39kg 23kg 13kg
Ghidaj IR/AR AR SAR IR SAR
Raza actiune 20km 25km 50km 20km 16km
Lansare calda rece calda calda calda
Altitudine 9km 8km 9km

 

Video CAMM :

https://www.youtube.com/watch?v=7oRmGFVLJ08

Video MICA-VL:

https://www.youtube.com/watch?v=FJiW3vfAkvA

Video ESSM BL.II:

https://www.youtube.com/watch?v=Mw5f0_SQeuc

 

O ultima parte a discutiei ar fi capacitatea de lucru in retea si razele de detectie si urmarire a tintelor de catre radarele sistemelor discutate mai sus. CAMM si MICA au nevoie doar de radar de descoperire si o legatura de date, putand fi lansate in secvente rapide impotriva unor amenintari multiple, de saturatie. ESSM este dependent de capacitatea de ghidare simultana a mai multor vectori pe tinte diferite, lucru care va fi corectat cu introducerea noului ESSM BLK.2, dupa 2020.

 

 Marius Zgureanu

 

Citeste si:

https://www.rumaniamilitary.ro/noutati-despre-modernizarea-fregatelor-type-22r

https://www.rumaniamilitary.ro/despre-oferta-mbda-pentru-romania-partea-a-ii-a

 

Surse:

https://www.defenseindustrydaily.com/i-think-i-camm-britains-versatile-air-defense-missile-07293/

https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2016/03/20/the-common-anti-air-modular-missile-camm-united-kingdom/

https://www.tehnomil.net/2012/05/30/variantele-sam-ale-romaniei-pseudo-analiza-comparativa/

http://far-maroc.forumpro.fr/t2289-mica-vl

https://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/20131003trib000788613/defense-trois-nouveaux-contrats-export-dans-l-escarcelle-de-mbda.html

https://www.meretmarine.com/fr/content/mbda-presente-lensemble-de-ses-solutions-idexnavdex

https://www.thinkdefence.co.uk/uk-complex-weapons/common-anti-air-modular-missile/

http://www.defence24.pl/703849,camm-brytyjskie-rakiety-dla-systemu-narew-analiza

 http://www.seaforces.org/wpnsys/SURFACE/Mk-29-missile-launcher.htm

 

Exit mobile version