Primele T-345A HET livrate, al doilea AIDC T-5 zboara

Desi povestea devenirii lui T-345A HET/M311 High Efficiency Trainer) a fost ceva mai lunga, in sfarsit Aeronautica Militare se poate bucura de primele doua aeronave de acest tip.Aeronavele au aterizat in data de 22 decembrie 2020 la baza aeriana Lecce-Galatena, sediul Escadrilei 61 Stormo italiene, unde au fost asteptate de sefului statului major al fortelor aeriene italiene.

Cele 2 HET au fost transferate de la baza Leonardo din Vinegono, ca urmare a incheierii procedurilor de receptie efectuate de personalul Direzione Armamenti Aeronautici e Aeronavigabilità (DAAA, Direcția Generala Armament Aerian si Navigabilitate) și Ufficio Tecnico Tecnico Tetionale (UTT, Biroul Tehnic Teritorial) din Milano, cu sprijinul Reparto Sperimentale Volo (RSV, centru de testare a zborului) apartinand aeronauticii militare.

Perechea de T-345A receptionata

T-345A va fi utilizat ca parte a formarii in etapele II si III a pilotilor apartinand Aeronautica Militare și a altor forte aeriene straine, care vor trece apoi in etapa IV la pregatirea pe aeronavele de antrenament avansat T-346A Master. Acest nou program de instruire va integra scoala pilotilor italieni cu viitoarea Scoală Internatională de Pregatire a Zborului (IFTS), ale carei activități au fost inaugurate la 16 decembrie 2020 la Baza Aeriana Decimomann, unde se vor instrui piloții din Qatar.

T-345A inlocuieste in inventarul italian aeronava MB339A/CD, similara IAR-99 ca motorizare, utilizata de Aeronautica Militare dar si de echipa de acrobatie aeriana Frecce Tricolori.

 

Intre timp si taiwanezii progreseaza rapid in domeniul aeronavelor de antrenament avansat, cu al lor AIDC T-5.  In data de 25 decembrie 2020,  la Ching Chuan Kang Air Force Base (Taichung Qingquangang) in Taiwan a decolat pentru prima data al doilea prototip al aeronavei de formare avansata Hanxiang  Aerospace Industrial Development Corp) T-5 (AT-5) Yong Ying (aka Vulturul Curajos).

AIDC T-5 prototipul 10002 in zbor cu trenul scos

Aeronava are numărul de serie 11002 / 09-9002 iar zborul s-a desfasurat fara probleme cu trenul de aterizare ne-escamotat, rotindu-se 5 ture deasupra aeroportului.

Reamintim ca primul prototip AIDC XT-5 a avut primul zbor in iunie 2020 decoland de pe acelasi aeroport. T-5 este destinat a inlocui in numar de 66 de exemplare aeronavele AT-5 si F-5E/F ale flotei taiwaneze pana in 2026.

Primul prototip la decolare

AIDC T-5 este un derivat pentru antrenament al AIDC F-CK Ching-Kuo, folosind in locul celor doua motoare Honeywell/ITEC F125-GA-100 turbofan (27 kN uscat / 42kN pc), doua motoare Honeywell/ITEC F124 /200 TW, similarecu cele instalate pe Alenia Aermacchi M346 Master.

Astfel, spre deosebire de F-CK care era capabil de MAch 1,8, AIDC T-5 poate realiza doar  zboruri transonice/usor supersonice, de pana la 1350 km/h.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=32325

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=32312

 

Citeste si:

Leonardo-m-346fa-prima-comanda

Leonardo-aermacchi-m345

Un-te-duci-tu-xtdt-ule-episodul-2

http://www.rumaniamilitary.ro/hongdu-l-15-pentru-ucraina-2

www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-o-solutie-inca-viabila-pentru-romania

http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil

http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf

http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova

http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-ares

http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas

 http://www.rumaniamilitary.ro/alr-piranha-concept-de-avion-multirol-usor-elvetian

 http://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded

http://www.rumaniamilitary.ro/evolutii-bae-hawk-vs-iar-99

 http://www.rumaniamilitary.ro/f-5-tiger-ii-si-cele-9-vieti-ale-sale

 http://www.rumaniamilitary.ro/iar-99-td-urmas-al-iar-99-soim-si-precursorul-unei-noi-generatii

http://www.rumaniamilitary.ro/iar-109-swift-date-tehnice

https://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-saker-s-1-avion-cu-reactie-personal

10 comentarii:

  1. Pachetul asta de M345 si M346 arata foarte bine pentru antrenament. E de luat in seama. Oricum, Leonardo nu mai e o surpriza pentru nimeni si cred ca italienii au facut foarte bine ca au strans crema firmelor de armament sub o singura entitate.
    Taiwan, sincer ii admir mult. Oamenii astia se lupta cu un dinozaur si nu pot primi armament din prea multe parti, iar cand iau de la americani nu primesc gratis. Foarte curajoasa si necesara decizia lor de a face acest avion. De mult tot ma gandesc sa fac un istoric al conflictelor din stramtoarea Formosa. Cred ca este foarte interesant.

    5
  2. Despre proiectul INCAS pentru IAR 99 cu radar de la Leonardo doar de bine….pace si liniste, definitiva!?!

    1
  3. Un plagiat grosolan, au luat fuselajul si ampenajele de la IAR 99, si aripa sus si derivele ventrale de la 93. 🙂

    Stie cineva ce sunt chestiile alea de la bordul de atac al aripilor, la extremitate? Or fi Fire Control Radars?

    5
  4. Personal ini place fff mult MigAT.
    Imi pare rau ca nu s-a produs in serie.

    • ce iti place asa mult la MIG AT? Care este noutatea pe care a adus-o la trainere si nu ai mai intalnit-o la alt avion?
      Mie sincer imi place foarte mult M 346/ YAK 130 si le consider foarte bune pentur scopul in care au fost create.

      1
  5. Pai dacă-ți place așa mult AT-ul înseamnă ca-ți place la fel de mult si Șoimul…..AT spui ca-i copie rusificata a Șoimului?

  6. Daca italienii continua cu M-345 pot si romani continua f bine ci IAR-99 B SoiM.
    F-CK-1 CD ar fi fost un model pt IAR-93 Vultur redesenat si modernizat, sau un nou avion IAR-9X tot bimotor, si impreuna cu IAR-99 B SoiM ar fi romanii pe modelul italienilor cu M-345/-346. In cazul romanilor ar fi fost frumos ca ambele avioane sa aiba aceeas motorizare, avionica, sisteme de armament, trenuri de aterizare, etc.
    https://en.wikipedia.org/wiki/AIDC_F-CK-1_Ching-kuo

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *