Mini corvete: Gowind 1000 si Combattante CL-65…

Sau variante de minicorvete si NPR-uri… la concurenta cu Visby, ca tot fu reprezentata recent aici…

Incepem cu o nava relativ mare – Gowind 1000 din familia de corvete a DCNS (actualmente Naval Group), o evolutie a designului navei de patrulare offshore (OPV) de tip L’Adroit, propusa polonezilor in 2014. Noul derivat are 80 de metri lungime si un deplasament de pana la 1500 tone si este capabila sa atinga 30 de noduri. Echipajul este de 44 de marinari, cu posibilitatea de a transporta 12 persoane suplimentare.

Gowind 1000

Pe puntea din fata se afla doua lansatoare duble pentru rachete anti-nava Exocet MM40, precum si o turela de cal.76 mm. In spatele pasarelei, este loc pentru integrarea unui sistem sol-aer (probabil VL Mica), cu doua randuri cuprinzand fiecare patru silozuri (celule). Avand mai multe versiuni, Gowind 1000 are o platforma pentru un elicopter de 10 tone si poate fi echipat cu un hangar pentru un elicopter de 5 tone si / sau drone. Gowind 1000 are un singur catarg care concentreaza majoritatea senzorilor, inclusiv radare si sisteme de razboi electronic. In partea din spate este o punte pentru elicopter cu posibilitate de transformare in hangar extensibil iar la nivelul liniei de plutire sunt rampe de lansare pentru barci rapide.

 

In timp, familia Gowind s-a diversificat la nivel de concepte, cu mai multe subvariante de patrulare:

Gowind Control, la categoria mica: nava de patrulare si salvare in Zonele Economice Exclusive, avand autonomie de 3500 de mile nautice (la viteza de 12 noduri), inzestrata cu helipad si punte inferioara pentru lansare ambarcatiuni rapidedar fara hangar. Poate fi echipata cu tunuri teleoperate de calibru mic, tunuri cu apa iar in versiunea maxim echipata poate primi un tun cal. 76mm la prova si 4 tuburi de rachete antinava in fata puntii de comanda.

Gowind control

Gowind Presence, in clasa mijlocie a familiei, are o autonomie de 5000 de mile nautice (la viteza de 12 noduri), adica doua saptamani de misiune. In plus fata de versiunea Control, detine un hangar pentru elicopter si drone, iar suprastructura este suprainaltata.
Gowind Presence
Gowind Action – versiunea cu capacitati extinse a carenei Presence, cu echipamente cu distanta mai mare: radar tridimensional, MRR 3D de la Thales (in locul unui radar 2D sau radar de navigatie), sisteme de vedere nocturna, lansatoare de capcane. Armamentul este la nivelul unei corvete: celule pentru rachete sol-aer cu lansare verticala (Mica VL, Umkhonto, Crotale), tun prova cal. 76mm, 8 canistre de lansare pentru rachete antinava Exocet MM40 Block3, cu capacitate de atac impotriva tintelor costiere.

Gowind Action

Cei de la CMN Group au o intreaga lista de design-uri pornind de la corvete compacte, la OPV-uri si nave rapide de atac: Anul trecut am prezentat succint aici clasa NPR Combattante FS-56, care se regaseste in imaginea de mai jos in pozitia a doua.

Stealth Litoral Combattante CL65 S a celor de la CMN Group este proiectat pentru a avea semnatura radar minima si este derivata din familia „Vigilante 400” clasa avand deja experienta modelului P400 offshore Patrol Vessel, cu mai multe nave deja livrate.

Stealth Litoral Combattante CL65 S

Misiuni specializate:

> Paza de coastă patrulare off-shore – Intelligence, Surveillance & Reconnaissance (ISR)
> Misiuni Anti Nava si Anti Aerian
> Recunoastere tactica
> Operațiuni de descurajare
> sprijin pentru forte de operatiuni speciale (SOF)
> operatiuni cu elicopter ambarcat si UAV clasa 5t

Principalele caracteristici

Lungime totala: 65.00 m
Latime totala: 10.60 m
Pescaj maxim: 3,00 m
viteza >: +25 noduri
Autonomie la 12 noduri: 3500 NM
Echipaj : 33
Combustibil : 145 m3
Apa dulce : 10 m3

Corpul navei este din otel iar suprastructura este din aluminiu, cele patru elice cu pas fix fiind propulsate de 4 motoare diesel. O alta caracteristica specifica este catargul compact (cMast).
La pupa se afla o rampa de lansare pentru RHIB de 7m lungime iar un alt RHIB mai compact, de pana la 5,25m poate fi coborat cu un vinci specializat.

Sisteme de misiune ambarcate:

> Un sistem de management de lupta cu legatura de date
> Un radar de supraveghere combinat + IFF
> Radar de tragere
> Un sistem electro-optronic de supraveghere și urmarire
>  R-ESM si C-ESM
> Sistem de rachete nava-nava (8 rachete Exocet)
> Sistem de rachete sol-aer
> Tun principal cal. 57 mm
> Doua tunuri laterale controlate de la distanta (maxim cal. 30 mm)
> Sistem de lansare momeli
> Sistem integrat de comunicatii navale
> GMDSS
> Sistem de navigatie integrat

 

Versiunea mai putin pretentioasa si ne-stealth dar cu RCS redus a CL-65S este FS-65, evoluția clasei CMN Combattante III,  o navă „fast- attack” cu rază lungă de acțiune.

Dimensiunile, structura, echiparea si misiunile sunt similare cu ale CL-65s, dar viteza superioara, la 34 de noduri, avand insa o autonomie de doar 2500 mile nautice (la viteza de 12 noduri).

O alta deosebire este integrarea unui tun principal cal. 76mm STRALES, alaturi cu un sistem de lansare verticala de rachete sol-aer cu 6 tuburi.

La pupa este prevazut spatiu pentru a imbarca si opera UAV-uri NATO clasa I & II.

 

Combattante BR-71 se afla in clasa usor superioara cu o lungime de 71 metri si o latime de 11metri, o viteza maxima de 30 de noduri, o autonomie de 2500 mile nautice (la o viteza de 12 noduri) si un echipaj de 45 militari. Coca este din otel, suprastructura din aluminiu iar cele 4 motoare diesel sunt suplimentate de 2 jeturi de apa pentru directie si alte 2 boostere.

Sisteme de misiune ambarcate

Un sistem de management de lupt (CMS), conectat la un sistem tactic de date, radar supraveghere combinat 3D + IFF, un radar in bandă X de 25 kW, un radar de dirijare a tragerii si un sistem electro-optronic de supraveghere și urmărire
Armamentul este compus din:
> Sistem de rachete nava-nava: 8 rachete Exocet
> Sistem de rachete AA cu rază scurtă de acțiune
> Sistem de rachete sol-aer cu 8 rachete cu lansare verticală
> Tun principal cal.76mm sau 57 mm
> 2 tunuri secundare cal. 20mm (sau 30 mm ca opțiune)

Evolutia acestei clase este BR-71 MK2, cu dimensiuni si echipare similare si modularitate extinsa, platforma de operare pe orice vreme a elicopterului (nivel 2 clasa 2) si un sistem de catarg compact integrat.

 

La final cateva date despre mezina seriei – Clasa Combattante FS-46 – cu o lungime de doar 46m .

FS-46 are o forma optimizata pentru pentru semnaturi radar si infrarosii reduse, avand o viteza maxima de peste 25 de noduri si o autonomie de 2000 de mile marine la viteza de 15 noduri.

Ca armament, nava integreaza un tun primar cal.40mm, 4 rachete antinava, tunuri laterale de autoprotectie pana la cal.30mm si un sistem de rachete antiaeriene cu raza scurta, la optiune cu un tun secundar cu un calibru de maxim 40mm. Totul este coordonat de un CMS cu legatura tactica de date , un radar de supraveghere si un sistem electro-optic de control al tragerii.

Dupa cum se observa, in clasa lui FS-46 este vorba exclusiv de o vedeta rapid fara radar sofisticat si sisteme avansate.

Pentru cazul unor nave de atac rapid, stabile si cu capacitate de a integra sisteme mai complexe, inclusiv UAV-uri si elicoptere medii ambarcate – adica minicorvete – este nevoie de dimensiuni mai generoase, asa cum au restul navelor din articol.

 

 

Marius Zgureanu

Surse:

https://www.meretmarine.com/fr/content/les-corvettes-et-opv-de-la-famille-gowind

https://www.meretmarine.com/fr/content/une-nouvelle-corvette-dans-la-famille-gowind-0#

http://www.kership.com/fr/navires/opv-75_bis/

https://cmn-group.com/products-and-services/military-vessels/combattante/combattante-cl65-s/

https://cmn-group.com/products-and-services/military-vessels/combattante/

https://www.meretmarine.com/fr/content/kership-lance-sa-nouvelle-gamme-de-patrouilleurs#

 

Articole pe teme similare:

.Mini corvete: Proiect 22800 ,,Karakurt” si Proiect 22160 „Vasily Bykov”

.De reclama: FREMM 

.SMX®31 Electric 

.FDI: Fregata Defensiva si de Interventie 

.Radare Thales AESA 

.Rusii au o problema

.Prima nava ruseasca dotata cu Pantsir M a fost lansata 

.Noutati in Marina Rusa

.NPR: Combattante FS56 vs SuperVita MkII 

.DAMEN Shipyard a prezentat SIGMA 6110 Corvette la NAVDEX 2017 

.Concepte: Offshore Patrol Vessel si surate mai micute 

.Corveta – Flexpatrol 98 Stealth NG 

.Interceptorul marin de mare viteza al Singapore 

.Safehaven Marine: Thunder Child si Barracuda 

.Concepte DCNS XWind 4000 si CSWORD C90 

.DCNS: SMX 3.0 stealth 

.A2V

.Ce mai face Stiletto

.De ce S-3 Viking – pro si contra 

.F-16 si B1B cu JASSM – scenarii de lupta la Marea Neagra

.Planuri romanesti de criza la Pontul Euxin 

.LCS Freedom Class – upgrade 2020 

21 de comentarii:

  1. Salut. Interesant, deci daca vrei ai de unde alege.

    1
    • Scumpe in draci, cara puțin armament și ăla doar francez…Marina păcii nu are nevoie decât de baterii albe, roșii și rose.

      3
    • Întotdeauna.

      Numai ai noștri nu vor să aleagă. Bani ar cam fi, opțiuni sunt…

      Noi așteptăm următorul an al Marinei.

      Interesante navele însă unele probabil vor rămâne doar la nivelul de concept.

      3
  2. Am in continuare indoieli ca Exocet + VL Mica e ceea ce ne trebuie

    7
    • Shucare barcutili astea. Ar inlocui cu brio Tarantulili si Epitropurili!!! 6 bucati de astea cu de toate pe ele poate mai putin punte si hangar pt elicopter ar fi Marfa pt FNRo!
      FNRo nici macar nu le are Exocet + VL Mica si deja facem mutre?
      Apropos cu cele 4 ciorvete fantomaticoase Gowind ce se mai aude? Tot la tribunal sunt blocate in contestatia lui Damen? Sa ii dea si lui Damen 2 fregate sau inca 4 ciorvete de facut si toata lumea va fi fericita!!

      3
    • sunt de acord cu tine

  3. In situatia marinei noastre, cred ca aceste corvete mici, precum si submarinele mici gen Andastra, A26 Pelagic ar trebui sa fie o solutie. E adevarat ca platformele mai mari iti ofera mai multe solutii de atac si aparare, dar pe termen scurt si mediu, la un buget destul de redus, platformele mici pot fi luate in considerare.

    • Fără supărare
      La mintea mea, capacitatea de lupta pt navele militare de mai sus e o problema
      Ca navele astea cine le cumpara, le cumpara pt scopu de nave militare nu pt ziua marinei sau plimbarea comandantilor pe la exerciții cu țările NATO

      La mintea mea pierduta prin țara, cum suntem noi la arma marina, la acest moment, exista o singura soluție de înarmare adecvată pt aspirațiile turcilor și ale rusilor
      Și alea soluția salvatoare la corvete, sunt soluția de înarmare aplicată pe navele clasei sa’ar 6
      E adevărat navele clasei sa’ar 6 au parca vreo 1800 de tone, pe când astea din articol îs mai mici
      Totuși la aspirațiile și capacitatea de lupta ale turcilor și rușilor tb sa fii înarmat corespunzător
      Ca fără înzestrare e greu, cum știm ca au murit multi militari degeaba in istoria noastră

      Apoi n’ar fi rea ceva in genul urmasului visby class sau a versiunii imbunatatite
      Dar cu mai multă tehnica de lupta

      Noi nu avem nevoie de nave de agrement
      Ca la noi cam toate navele militare pot fi folosite doar de agrement
      Pe măsura capacității intelectuale a conducerii armatei, a ministerului de somn prelung și a ceseateului
      Ca la conducerea marinei care o avem
      Avem planu făcut doar la înzestrarea cu buteliile de vin

      Ar putea fi navele din articol nave purtătoare de rachete
      Pt corvete e greu

      Sau poți sa le iei de corvete cum am selectat și noi pe cele mai ieftine, ca și conducerea noastră are minte ieftină la strategie
      Minte thitd hand de dat la secret strategic

      Dar ieftin nu înseamnă și cel mai bun
      Turcii și rușii au de departe nave cu înarmare superioară la astea din articol
      Cu alea tb sa îți faci comparația la înzestrarea cu tehnica de lupta
      Dacă poți sa fii cu o înzestrare superioară – cum sunt rachetele astea recente AN de încap toate pe doua corvete

      Sigur, dacă ai planu făcut la fregate adevărate, corvete adevărate, submarine adevarate, poți sa iei și niște nave de astea de umplutura
      Dar dacă nu ai fregate și nici corvete e greu sa iei niște chestii de astea și sa zici ca sunt corvete
      Înseamnă ca nu contează viața militarilor tai

      Ori, istoria noastră e plină de exemple de înzestrare ieftine și proaste care au costat viața atâtor militari

      Înzestrarea se face pt capacitatea de lupta

      Fără supărare,
      Sigur poți sa admiți, ca ai un interes strategic sa cumperi nave de la oricine îți asigura nu știu ce interese ale țării pe globu asta sau îți face nu știu ce avantaj
      Dar la înarmarea navelor și capacitatea de lupta tb sa ai ștacheta sus, cât mai sus fata de potențialii inamici
      Prețul ieftin poate fi un argument la achizițiile publice civile
      La mintea mea, la înzestrarea militară ieftin înseamnă prost, foarte prost, cum spune și istoria noastră militară

      6
      • Cred ca putem sa pornim de la un adevar de necontestat ca la ora actuala marina militara romana este zero barat. Sincer, mi se zburleste pielea pe mine cand ma gandesc ca cele trei fregate ale noastre au fiecare un echipaj de +200 de oameni, adevarata carne de tun intr-un eventual conflict. De altfel, imi doresc pentru marina noastra cateva distrugatoare AA, fregate ASub, corvete grele si submarine U-212, dar de obicei incepi cu inceputul si mai ales daca nu stai pe munti de bani. Noi, nici macar nu am inceput, doar am mimat.
        Ma intreb cat pot fi de idioti sau daca sunt, ucrainienii care isi reconstruiesc marina incepand cu mici barci de lupta plus NPR-uri. Si ei chiar nu au umbrela NATO, iar rusii au aratat cu nu prea le e rusine sa le-o traga.
        Sa nu uitam de Iran, de a carei flota de barci de atac toata lumea se amuza, numai americanii nu, si chiar o iau in seama.

        1
  4. Anul asta trebuia sa fie gata prima corveta ?

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *