Noile fregate poloneze: Swordfish – concept

Stim deja care sunt competitorii in programul polonez al noilor fregate si care sunt in mare si cerintele.

Mi-a retinut atentia conceptul de mai jos, cu un design compact si o prova cu etrava cu unghi inversat si patru turele cu design stealth, forma amintind oarecum de Fregate de Taille Intermediaire/ Fregate de Defense et Intervention:

Concept al Remontowa Marine Design proiect 4176

vs FTI

Este vorba despre proiectul 4176 cu un concept dezvoltat de birourile din Gdańsk ale Remontowa Marine Design, o fregata de 120 metri lungime, deplasament de 3800 de tone, o autonomie de 7000 de mile marine si un echipaj de 100 de marinari, cu loc pentru alti 44. Caracteristici usor superioare clasei Meko200Mk2/300 sau Formidable/La Fayette.

Pentru comparatie, Babcock Arrowhead 140/Type 31 are o lungime de 140 de metri, un deplasament de 5700 de tone, o autonomie de 9000 de mile marine si un echipaj tot de 100 de marinari. Pattugliatore Polivalente d’Altura (PPA) al asocierii Fincantieri-Leonardo are 143 de metri lungime, un deplasament de 6000 de tone.

Asta in contextul in care cei de la PGZ si Santierul Naval au incheiat in data de 14 mai 2021, un acord de infiintare a unui consortiu, care este contractantul principal al programului fregatelor pentru Marina Poloneza sub numele de cod Miecznik.

Ca echipamente, fregata trebuia echipata cu:

De retinut optiunile pentru armament:

  • 1 turela stealth de calibru mare (76mm)
  • 3 turele stealth pentru tunuri cal. 35mm
  • 2×8 celule VLS „MM” pe lateralul puntii la iesire din hangarul elicopterului clasa 11,5 tone
  • 2×8 celule VLS AA pe acoperisul hangarului
  • 2×4 celule rachete antinava RBS – tot pe hangar
  • 6 mitraliere cal. 12,7mm
  • 2×3 tuburi lanstorpile

Nu imi este clar cat de practica este supraincarcarea zonei hangarului cu VLS-uri, alungirea provei cu cativa metri putand crea spatiul standard pentru celulele de lansare verticala, cu costul suplimentar al portiunii de coca si al deplasamentului.

Pentru reamintire, la momentul respectiv a fost incheiat si un acord intre consortiul PGZ-MIECZNIK si santierul de reparatii pentru constructii navale, urmand ca santierul naval Gdańsk, cu care PGZ SW coopereaza la proiectul de construire a vanatoarelor de mine Cormoran II, sa se alature in faza urmatoarea a procedurilor. Nu a mai fost cazul.

Programul Miecznik (Pestele Spada) are ca obiectiv furnizarea a trei nave moderne, initial cu un profil mai apropiat de corvete pentru ca acum sa se orienteze pe nave mai mari din categoria fregatelor, pentru Marina Poloneza.

In iulie 2021 a fost anuntata lista scurta a celor 3 concurenti:

  • spaniolii de la Navantia cu F 100;
  • germanii de la Thyssenkrupp Marine Systems cu MEKO A-300PL;
  • Babcock International cu conceptul Arrowhead 140/Type31;

Deci conceptul prezentat mai sus nu a fost retinut, insa mi s-a parut interesant de prezentat, fiind in clasa fregatelor usoare.

 

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=33572

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/08/babcock-shortlisted-to-build-three-frigates-for-the-polish-navy/

. https://zbiam.pl/bme-2021-konkurencja-zagranicznych-firm-w-programie-miecznik/

 

Citeste si:

. Trei-variante

. FDI: Fregata Defensiva si de Interventie 

. Fregate-de-taille-intermediaire-fti

. Programele-marinei-poloneze

. Grecia-si-a-anuntat-intentia-sa-cumpere-doua-fregate-Bellharra-class

. Variante-pentru-modernizarea-fregatelor-t22

.Mini corvete: Proiect 22800 ,,Karakurt” si Proiect 22160 „Vasily Bykov”

.De reclama: FREMM 

.SMX®31 Electric 

.FDI: Fregata Defensiva si de Interventie 

.Radare Thales AESA 

.Rusii au o problema

.Prima nava ruseasca dotata cu Pantsir M a fost lansata 

.Noutati in Marina Rusa

.NPR: Combattante FS56 vs SuperVita MkII 

.DAMEN Shipyard a prezentat SIGMA 6110 Corvette la NAVDEX 2017 

.Concepte: Offshore Patrol Vessel si surate mai micute 

.Corveta – Flexpatrol 98 Stealth NG 

.Interceptorul marin de mare viteza al Singapore 

.Safehaven Marine: Thunder Child si Barracuda 

.Concepte DCNS XWind 4000 si CSWORD C90 

.DCNS: SMX 3.0 stealth 

.A2V

.Ce mai face Stiletto

.De ce S-3 Viking – pro si contra 

.F-16 si B1B cu JASSM – scenarii de lupta la Marea Neagra

.Planuri romanesti de criza la Pontul Euxin 

.LCS Freedom Class – upgrade 2020 

. Mini-corvete: Gowind-1000-si-Combattante-cl-65

25 de comentarii:

  1. Mda, e cu plusuri si minusuri, mai mult plus…
    Interesanta suprainaltarea… Cam mare tinta pentru rusnaci…
    Vazuta din laeral de racheta ANava…

    Noi avem santiere navale… dar… Facem nave pt altii…
    Mai mare rahatul universal pe MApN de rahat….

    La noi…. Vb aceea…
    ” Prostia catre infinit…Ce mic ai ramas ba baiatule!!!”
    Romania esuata … nu pe mal… pe fundul marii..

    O sa fie bine… peste 100 – 200 ani!!! Succesuri depline…

    11
  2. Ciudata.
    Inalta cat cloptnita, sistemele de lansare rachete puse foarte sus…..

    5
  3. Adică, băieții spun ca au nevoie de 32 vls. Cu ce pot aduce/arunca ruskies, oricâte ar fi, tot par insuficiente. Iar radarul îmi spune ca orientarea este clar aaw, firesc de altfel…
    E interesantă dar privind profilul, am și eu niște mici semne de întrebare.

    2
  4. Nu cred ca e „proiect” ci mai degraba „concept”. Probabil d-aia nici nu a intrat in discutie.
    La prima vedere „conceptul” are centrul de greutate prea susu deci in lumea fizicii reale ar naviga cu capul in jos.
    In general polonezii sufera si ei de problema „conceptelor” si „proiectelor in curs de maturizare”. Am prin dulapuri un catalog Bumar (echivalentul lor pr Romarm) de vre-o 2 kg, plin cu prospecte de produse. Putine au ajuns intradevar in dotarea trupelor. Mai multe ca la noi, ce-i drept, pentru ca la noi cifra e 0.

    4
  5. Un Zumwalt polonez.
    Design stealth, radar AESA fix, armament carenat gen Visby.
    Propulsie clasica. Una orientabila ar fi fost in linie cu design-ul modern.
    Fără coșuri de fum, probabil răcire cu apa și evacuare laterala tot ca la Visby.
    Îmi place.

    4
  6. Arata ca dracu… 🙂 Pana si cuirasatele din WW2, in esenta niste castele plutitoare lipsite de orice eleganta arhitecturala, supraincarcate cu suprastructuri, tunuri, tunulete etc samd, aratau mai bine decat chestia asta… 🙂 Prin comparatie, FTI din articol it’s a beauty… 🙂
    Inspiratia pare sa fie Zumwalt: prova in unghi invers specifica celei de-a doua jumatati a sec. XIX adoptata pana acum de Zumwalt si partial de FTI, forma de triunghi de la linia de plutire in sus, celulele verticale amplasate lateral, de-a lungul puntii, nu grupate intr-un bloc de lansare.
    Suprastructurile inalte nu inseamna in mod obligatoriu un centru de greutate ridicat (depinde cum este distribuita greutatea), ma rog, termenul specific e inaltime metacentrica, insa cu siguranta prezinta o rezistenta foarte mare la vant lateral. Au vrut un profil “curat”, de aici obsesia ca totul sa fie incapsulat in suprastructura. Asta are avantaje, dar si dezavantaje. De exemplu, daca trapele lansatoarelor de rachete nava-nava sunt blocate, nu mai poti lansa chiar daca tehnic lansatoarele sunt inca functionale. Iar trapele alea se pot bloca inclusiv de la socul unei explozii apropiate, nu mai zic de o lovitura directa din vecinatatea lor.
    Apoi, zonele pentru VERTREP (Vertical Replenishment) sunt cel putin neinspirat alese: una e pe comanda de navigatie, cealata tot pe ceva comanda, probabil aia pentru dirijarea traficului aerian. Daca tu lasi acolo un palet de 1 tona, cum mama ma-sii il duci pe ala dedesubt si pe o mare mai agitata? Nu degeaba, zonele pentru VERTREP sunt de obicei pe coverta (puntea principala) cu acces facil la magazii: https://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/1-564/AG.HTM
    Apoi, adoptarea acestui tip de coca presupune o temeinica verificare a calitatilor nautice si manevriere. Despre Zumwalt, rautaciosii spuneau ca n-ar pluti la fel de bine ca navele cu corp clasic… US Navy zice ca l-au bagat in furtuna de gradul 6 ( https://rnhs.info/ro/termenul-saptamanii-beaufort-si-douglas/ ) si a performat, citez: “The ship held its own through the high end of Sea State 6, which means 20-foot seas, according to a Naval Sea Systems Command press release, with ship and crew performing at acceptable levels according to the parameters of the test.”
    Comandantul a fost mai entuziasmat: “We took advantage of a storm up near Alaska that presented us with Sea State Six conditions,” said Carlson, referring to sea’s waves between 13 and 20 feet high. “All told I’d rather be on that ship than any other ship I’ve been on.”
    Dar mai sunt niste nuante pe acolo… Oricum, nu mi se pare ca ar fi o validare deplina a acestui plan de forme dar ne vom lamuri cand vor aparea primele schite ale inlocuitorului Ticonderoga si AB.
    De aici: https://www.defensenews.com/naval/2021/03/08/the-stealth-destroyer-zumwalt-sails-through-rough-seas-testing/
    Ce este VLS MM? 🙂 Rachete de croaziera? Chiar nu inteleg. AA sigur nu sunt. Deci avem 16 MM (whatever that means) si 16 AA.
    Un concept si nimic mai mult. Un pdf daca vreti… Daca eu cu experienta mea limitata am sesizat cateva probleme, ma intreb cate va vedea unul de meserie.
    Altfel stau insa lucrurile cu Meko A300 PL propusa de nemti. De departe cel mai bun design din competitie. Demult n-am mai vazut o nava nou proiectata&construita cu atata atentie pentru redundanta sistemelor. Ah, ba da, am vazut la Sa’ar 6. 🙂

    14
  7. Prova pare inspirata de crucisatorul Aurora.

    1
  8. Vise umede. Vor face o duda.

  9. 1. Care ar fi avantajele unghiului inversat al etravei? În WW2 erau toate navele exact pe dos ca în WWI, acum se întorc la ce era cu peste 100 de ani în urmă. Zumwalt e o tendință sau un drum care se înfindă?
    2. Polonezii și stilul lor de înarmare, ne plac cam tuturor de pe acest site (bine, mie polonezele o să îmi fie la inimă mereu). Dar arhitectura navala nu pare să fie pentru oricine, și după cum am tot văzut, și nemții și americanii mai dau câte un rasol. Aici se pare că Polonii s-au jucat cu calculatorul.

    • Cu genul asta de etrava nava nu mai urca pe valuri. Le „taie” cum se zice. Adica viteza mai mare cu un consum mai mic de combustibil. In plus miscarea de tangaj a navei este mult mai mica cu efect pozitiv ptr viata la bord. Marele dezavantaj(neimportant in cazul navelor moderne) este puntea scaldata de valuri pe mare agitata.

      3
    • 1. Toata forma navei, inclusiv unghiul inversat al etravei, au de-a face cu reducerea semnaturii radar a navei. Momentan, singurii care au informatii precise despre calitatile nautice si manevriere ale acestui tip de coca sunt americanii care exploateaza Zumwalt de cativa ani deja.
      2. Polonezii au fost infiorator de inconsecventi marina lor. Dpmdv, au dat rasol total la marina, singura chestie mai inteligenta pe care au facut-o prin comparatie cu noi fiind faptul ca au luat OHP si le-au luat inarmate.

      3
  10. E doar un PDF fără pretenții. Au uitat sa deseneze coșurile, totuși vorbim de 32Mw. Mai înțeleg un design stealth pentru ocean, dar marea Baltică unde poți număra și heringii…. măcar dacă aveau fiorduri ca nordicii. Fac greșeala pe care o fac toți săracii. Nava bună la toate, briceagul elvețian. 100 de oameni în 4 carturi duc război în toate cele 3 medii. Amplasarea vls-urilor arată că sunt conștienți că nu vor fi reîncărcate niciodată. Unică folosință. Dacă se dă alarma când helipadul e ocupat, ai prăjit bunătate de elicopter. Forma de hopa-mitică, cu opera vie mai lată decât opera moartă va provoca vomă in grup. Meko pare făcută de oameni lucizi.

    2
    • VLS reincarcat pe mare??? Slabe sperante. Cred ca in afara de americani (nici de astia nu sunt sigur), nu sunt altii sa se incumete la asa ceva. VLS ul dupa ce l ai golit, ti ai cam luat talpasita cat poti de repede.

      1
    • gazele le pot evacua in principiu si deasupra liniei de plutire (MEKO class si Valour Class)

      3
  11. Zumwalt lanseaza rachete si de pe ambele borduri ale navei, inclusiv in zona helipad-ului.
    Se numeste PVLS (Peripheral Vertical Launching System) si are canistre Mk-57.
    Utilizate pentru:
    Used for:
    RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM)
    RGM-109 Tomahawk
    RUM-139 VL-ASROC
    Detalii, cu poze, aici:
    https://www.seaforces.org/wpnsys/SURFACE/Mk-57-missile-launcher.htm
    Mda …

    1
  12. Eu nu spun ca nu am incredere in ceea ce e proiectat acolo dar imi pare Top heavy – asta pe langa neajunsurile legate de spatiu interior pentru VLS-urile de pe hangar.
    Prefer solutiile mai clasice de amplasare a VLS-urilor mai aproape de centrul de greutate am navei asa cum prefrea marinele mai experimentate sa le puna. USN si marinele britancica si franceza.
    Ma rog este alegerea lor, a polonezilor dar eu unul am rezerve ca o sa fie la fel de buna incasatoare o astfel de nava si ca o sa aiba suficiente rezerve de flotabilitate.

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *