Romania Military

TAI Hurkus si Wolverine au comenzi, Calidus o noua versiune

Hurkus cu munitii MAM acrosate

La sfarsitul lui noiembrie trecut Nigerul a devenit primul client al turcilor pentru TAI Hurkus, trainerul turbopropulsor cu capacitati de atac usor. Primul avion dintr-un lot de pana la 12 aparate Hurkus-C, versiunea de atac, (in timp ce Hurkus A este varianta civila de antrenament, iar Hurkus B este trainerul militar cu glass-cockpit si MFD-uri similare lui F-16 si HOTAS) va fi livrat in 6 luni de la obtinerea contractului.

TAI HurkusC cu diverse munitii atarnate

Din contractul discutat de presedintele turc cu cel nigerian mai fac parte vehicule blindate si, bineinteles, UAS-uri Bayraktar TB2.

TAI Hurkus C este motorizat cu un turbopropulsor Pratt & Whitney Canada PT6A-68T de 1600 CP actionand o elice  din aluminu cu 5 pale de tip Hartzell HC-B5MA-3.

Pliant optiuni echipare Hurkus

Pe cei sase piloni externi de pe aripi ai versiunii de atac Hurkus-C se poate acrosa armament cu o masa de pana la 1,5 tone.

Ce mai este notabil la Hurkus, este ca exista si o versiune UAS, cu rol de contra-insurgenta in fortele aeriene turce. Proiectul a fost inceput in 2016, in colaborare cu Arabia Saudita,

 

Tailandezii au cumparat in schimb Beechcraft AT-6TH Wolverine, fiind primul client al acestui tip de aeronava. A fost anuntat un contract in valoare de 143 mil. $ semnat de Textron Aviation cu cei de la Kong Thab Akat Thai (Thai Royal Air Force) pentru achizitionarea a 8 avioane de atac, cu tot cu furnizarea de echipamente de intretinere la sol, piese de schimb și instruirea personalului.

AT-6 Wolverine

Primul AT-6TH ar trebui sa fie livrat catre clientul tailandez in 2024, iar intregul lot va echipa Escadrila Nr. 41 de la baza Chiang Mai, pentru a inlocui vechile Aero L-39 Albatros. Formarea personalului de intretinere va începe in 2023 in Thailanda, iar pilotii vor fi scoliti la Wichita in 2024.

Misiunile principale ale acestor aeronave vor fi securitatea frontierei, operatiuni de combatere a contrabandei cu droguri si persoane.

Tot pentru tailandezii sunt in curs de productie 12 avioane de antrenament Beechcraft T-6TH Texan II, pe aceeasi platforma, contract semnat in toamna anului 2020. Acestea sunt asteptate la baza Kamphaeng Saen incepand cu toamna acestui an si pana in primele luni ale lui 2023.

Ultima stire se refera la o noua varianta a Calidus si anume B350, dezvaluit la Dubai Airhow 2021. Daca B250 era un avion de antrenament si atac, B350 pare o platforma biloc exclusiv de lupta, avand o masa maxima la decolare de 9 tone, fiind cu mult mai mare decat predecesorul.

Macheta B-350 cu de toate

Acesta se apropie ca si concept de Douglas A-1 Skyraider, fiind propulsat de un turbopropulsor Pratt & Whitney Canada PW127 de 2600 CP si avand 12 puncte de acrosaj sub aripi precum (fata de doar 7 la B250) si puncte de transport sub fuzelaj pentru senzori, inclusiv o turela optronica de tintire/supraveghere retractabila de mari dimensiuni model MX-25 EO/IR sub bot, cu mai multi senzori si antene radar/de razboi electronic, inclusiv un radar Leonardo Osprey 30 AESA sub fuselaj. In fapt, B-350 este considerat o platforma de « combat intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) ».

Sa ne facem o idee despre dimensiunile lui B-350…

Armamentul integrat consta intr-o gama variata de bombe si rachete, inclusiv AIM-120 AMRRAM (conform surselor ?! – mai degraba AIM-9 Sidewinder) si bombe ghidate LASER GBU-12.

Pentru comparatie, B-250T, o versiune dedicată de antrenament are un motor PT6A-62 de doar 950 CP iar versiunea de atac (similara AT-6 Wolverine/ AT-29 Super Tucano) a aceluiasi B250 este echipata cu un turbopropulsor Pratt & Whitney Canada PT6A-68 de 1600CP. Anvergura aripilor se extinde la mai mult de 15 metri, in timp ce la B-250 ea era de doar 12 metri..

Sa ne reamintim mai modestul B-250

La fel ca B-250, B-350 este construit în mare parte din compozite din fibra de carbon.

Se pare ca dezvoltarea lui B-350 a fost tinuta secreta dar in 2020 compania ceha CHARVÁT AXL au anuntat contractual pentru dezvoltareatrenului de aterizare al acestuia.

Un mic tablou cu cateva date comparative pentru aeronavele din aceasta clasa:

 

Date Hurkus EMB 314 PC-21 Pilatus B-250 Calidus T-6A
Lungime: 11,17m 11,38m 11,23m 10,98m 10,16m
Anvergura: 9,96 m 11,14m 9,108m 12,09m 10,19m
Inaltime:  3,7 m 3,97m m 3,74m 3,79m 3,25m
Suprafata aripa: 16,76 m² 19,4 m² 15,22 m² 18,7 m²  16,49 m²
Masa gol: 3,2t 2,27t 3,2t 2,13t
Masa plin: 5,4t 4,25t 5,2t 2,94t
Motor: PT6A-68T PT6A-68B PT6A-68B PT6A-68B  PT6A-68B
Tractiune: 1600Cp 1600CP 1600CP 1600CP 1100Cp
V. max: 574 km/h 590 km/h 685km/h 557km/h 586 km/h
V. min  143 km/h 148km/h 170km/h
Anduranta 4h 15 8h 24 2h21 12h
Plafon 10,5km 10,66km 11,5/7,61km 9,1km 9,4km
V. urcare 22m/s 16,4m/s 20,32m/s 13m/s
Masa arme 1,5t/6 piloni 1,5t/ 5 piloni 1,15t/5 piloni 1,8t/7 piloni
Dist. Decol/ateriz  593/489m 900/860m 900m/725m
Distanta zbor: 1478km 2855km 1333km 2400km/4500km 1700km
Incarcare alara 200 kg/m2 208 kg/m2 143 kg/m2
Cost/ora: ? 500-1000$ 1200$

 

 

 

Marius Zgureanu

Surse:

https://www.altair.com.pl /news/view?news_id=35339   

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=35318  

https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2021-11-14/calidus-unveils-giant-attack-aircraft

https://www.blogbeforeflight.net/2021/12/calidus-unveils-giant-b-350-combat-isr.html

https://www.tusas.com/en/products/aircraft/indigenous-development/hurkus

 

Citeste si :

https://www.rumaniamilitary.ro/calidus-b-250

https://www.rumaniamilitary.ro/a-67-dragon

https://www.rumaniamilitary.ro/alte-pc-21-pentru-armee-de-lair

https://www.rumaniamilitary.ro/ce-a-pus-elbit-pe-a29-super-tucano

https://www.rumaniamilitary.ro/subsonex-jsx-2

http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil

http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf

http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova

http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-ares

http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas

 http://www.rumaniamilitary.ro/alr-piranha-concept-de-avion-multirol-usor-elvetian

https://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded

Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane! O noua solutie pentru RoAF!

https://www.rumaniamilitary.ro/microfighterul-incas

https://www.rumaniamilitary.ro/aero-f-a-259

https://www.rumaniamilitary.ro/supercroaziera-solutie-aplicabila

https://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-saker-s-1-avion-cu-reactie-personal

http://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-de-turboreactor-modular-de-antrenament-dart

https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345

https://www.rumaniamilitary.ro/aero-vodochody-prezinta-l-169-alca

IAR-109 Swift

https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345

https://www.rumaniamilitary.ro/programul-iar-99-td-incotro

https://www.rumaniamilitary.ro/primele-t-345a-het-livrate

https://www.rumaniamilitary.ro/un-te-duci-tu-xtdt-ule-episodul-2

https://www.rumaniamilitary.ro/ajt-trainer

 

 

 

 

 

Exit mobile version