Romania Military

Buletin naval: Habemus nave? Aşa s-ar părea…

licitatia corvetelor

Ieri s-a sfârşit saga corvetelor, presa anunţând că avem un câştigător în ceea ce priveşte licitaţia corvetelor. De altfel, MAPN anunţa ieri pe pagina sa că astăzi, la orele 12:00 trecute fix, ministrul apărării va susţine o conferinţă de presă pe teme de „actualitate”. M-aş mira să fie vorba de altceva, de altfel, mă aştept să fie anunţat câştigătorul şi la licitaţia bateriilor de coastă. Prin urmare, din gama „dacă doriţi să revedeţi”, mai jos principalele caracteristici.

Corvetele

Corvetele propuse sunt Gowind 2500, similare ca dimensiuni cu cele construite pentru marina egipteană. Vorbim de o navă având un deplasament de 2500 de tone, o lungime de 102 metri, o lăţime de 16 metri şi un pescaj de 5,4 metri. Autonomia este de 4500 Mm la o viteza de 15 Nd sau 21 de zile, viteza maximă declarată fiind de 26 Nd. Echipajul de bază este format din 65 de marinari însă nava este prevăzută să acomodeze încă 15 militari. Corvetele Gowind se fac remarcate prin designul cu pronunţate caracteristici stealth, catargul unic ce integrează toţi senzorii navei, secţiunea (blocul) acestuia integrând şi Combat Information Center (CIC), dar şi prin propulsia diesel – electrică (tip CODLAD – Combined Diesel Electric and Diesel), un atu important în vânătoarea de submarine. De altfel, navele sunt prevăzute atât cu sonar în chilă (Kingklip) cât şi cu sonar tractat (Captas 2).

Principalele caracteristici vor fi următoarele:

Informaţiile de mai sus provin direct de la Naval Group, şi au fost cuprinse într-un articol-interviu pe care-l puteţi reciti aici.

Gowind 2500 LCS

Explicaţiile pozei de mai sus:

  1. integrated mast – catargul care integrează toţi senzorii navei;
  2. senzori;
  3. sonar în chilă – Thales Kingklip;
  4. sonar tractat – Thales Captas;
  5. comanda de navigaţie;
  6. VLS VL Mica – 16 celule;
  7. tun Oto Melara de 76 mm în turelă cu caracteristici stealth;
  8. lansatoare rachete anti-navă Exocet;
  9. hangar;
  10. tuburi lans-torpile;
  11. contramăsuri (cred);
  12. helipad;
  13. spaţiu pentru RHIB.

Caracteristicile generale ale corvetelor Gowind 25oo produse pentru Egipt au fost preluate de pe wikipedia:

Deplasament: 2.500 tone
Lungime: 102 m
Propulsie: CODAD
Viteză: 25 knots (46 km/h; 29 mph)
Autonomie: 3,700 Mm la 15 Nd
Anduranţă: 11 zile
Bărci: 2 × 9 m RHIB
Echipaj: 65 + 15 FOS
Senzori şi CMS:
Război electronic:
  • VIGILE 200 Tactical R-ESM System
  • ALTESSE Naval C-ESM
  • SYLENA MK2 decoy launcher system
Armament:
Elicopter:
Facilităţi aviatice: helipad şi hangar

În mod cert, Gowind 2500 vor fi excelente nave de luptă anti-submarin (propulsie diesel-electrică, sonar în chilă, sonar tractat, elicopter organic, 2 x 3 tuburi lans-torpilă), vor avea capabilităţi semnificative de luptă anti-navă (2 x 4 Exocet MM-40 Block 3) şi bune capabilităţi anti-aeriene. Ca să vă faceţi o idee, Sea Ceptor, o rachetă cu caracteristici similare VL Mica, poate acoperi o rază de circa 500 mile pătrate, ceea ce înseamnă că poate acoperi fără probleme o escadră navală aflată în marş. Despre VL Mica şi Exocet – subiectul fiind tratat exhaustiv pe site – puteţi citi mai multe aici şi aici.

Suprafaţa pe care o poate acoperi sistemul anti-aerian de la bordul corvetelor şi fregatelor

Ca o notă personală, aş fi preferat o combinaţie de 16 Aster 15 cu un Sea Ram pe hangar, dar nu cred că va fi cazul. De putut, ştim că se pot pune atât Sylver cu Aster 15 cât şi Mk-41 VLS cu ESSM, sistemul de management al luptei – SETIS avându-le integrate pe ambele.

Fregatele Type 22 R

Despre varianta de modernizare a fregatelor am fost singurii care au vorbit, puteţi reciti articolul iniţial aici.

Postăm din nou poza furnizată de cei de la MBDA cu ocazia vizitei noastre în Franţa în care puteţi remarca lansatoarele pentru cele 8 rachete Exocet amplasate în faţa comenzii şi amplasamentul celulelor pentru VL Mica. Înţelegerea mea este că vorbim de 24 de rachete. M-aş bucura la mai multe, cu atât mai mult cu cât datorită modului de containerizare al rachetelor, acestea ar mai putea fi amplasate şi în alte locuri decât cele indicate în poză. În această configuraţie, Type 22R ar fi similare din punct de vedere al capabilităţilor fregatelor Type 23 ale Marii Britanii.

Sursa: MBDA

Un alt punct important pentru noi este reprezentat de programul Mica NG care are ca obiect actualizarea rachetei Mica din punct de vedere al capului de luptă dar şi mărirea razei sale de acţiune ceea ce ne-ar putea aduce în zona performanţelor ESSM din punct de vedere al razei de acţiune. În privinţa senzorilor ne putem aştepta la produse Thales iar sistemul de management al luptei va fi, cel mai probabil, tot SETIS.

Atenţie, în cazul fregatelor vorbim de versiunea de modernizare iniţială, este posibil ca aceasta să fi suferit modificări între timp.

Bateriile de coastă

După cum anunţam, MBDA pare să fi rămas singurul competitor în această licitaţie, astfel încât Exocet pare să fie noua rachetă anti-navă a Forţelor Navale Române.

Un astfel de sistem este format dintr-o unitate mobilă pe care sunt amplasaţi senzorii sistemului, o unitate mobilă pe care este amplasat centrul de comandă şi control şi unităţile mobile pe care sunt amplasate lansatoarele, cu câte patru rachete pentru fiecare lansator. Bateria de coastă funcţionează complet autonom mulţumită propriilor senzori dar poate fi integrată şi într-un sistem C3I.

Despre ele, „decât” o poză:

Raza rachetelor Exocet MM-40 Block 3 suprapusă pe harta Mării Negre. Să nu uităm de capabilităţile de atac la sol al ţintelor din zona litoralului Sursa: MBDA

În opinia mea, chiar dacă nu aveau prea mulţi fani, produsele francezilor nu sunt deloc de lepădat şi nici nu par a fi la sfârşit de carieră, fiind în uzul mai multor armate şi modernizate constant. Nu cred că am făcut o afacere proastă în termeni tehnici şi cred că, nici Naval Group, nici MBDA nu-şi permit rateuri cu aceste contracte.

Actualizare 13:01

Ministrul a confirmat, asocierea Naval Group & SN Constanța este câștigătoarea licitației.

Nu a avut niciun jurnalist inspirația să întrebe de bateriile de coastă. Din păcate.

Au fost confirmate și cele cinci F-16 din Portugalia precum și faptul că se așteaptă un răspuns de la partenerul american pentru F-16 noi, care costă cam cât un F-35. Să urmărim anunțurile DSCA în următoarele șase luni. Zic și eu…

Conferința de presă aici.

Actualizare 15:44 Comunicatul de presă al Naval Group

ROMANIA CHOOSES THE JOINT OFFER OF NAVAL GROUP AND SANTIERUL NAVAL CONSTANTA FOR THE CORVETTES PROGRAMME
03.07.2019

The Romanian authorities announced today the selection of Naval Group and its partner Santierul Naval Constanta (SNC) for the programme to build four new Gowind multi-mission corvettes, to modernize the T22 frigates and to create a maintenance centre and a training centre.

The Naval Group and SNC teams are honoured by the trust of the Romanian authorities and look forward to working together to provide the Romanian Navy with the four state-of-the art Gowind® corvettes.

With this programme, Romania will benefit from Naval Group’s long tradition of excellence and experience. The Gowind® design has already been chosen by several countries. The platform and its combat system including the Setis® combat management system (CMS) offer a comprehensive set of state-of-the-art NATO-standard combat-proven capabilities for anti-surface warfare (ASuW), anti-submarine warfare (ASW) and anti-air warfare (AAW). The Gowind® is the perfect solution for Romania to carry out its strategic missions as a major NATO partner in the Black Sea and will also strengthen European Defence capabilities.

Naval Group and SNC’s offer is based on the complementarities of their partnership, which will ensure Romania’s sovereignty and autonomy since SNC will receive the necessary know-how to support the complete life cycle of the corvettes, from building to maintenance and modernisation.

About Naval Group:
Naval Group is a European leader in naval defence. As an international high-tech company, Naval Group uses its extraordinary know-how, unique industrial resources and capacity to arrange innovative strategic partnerships to meet its customers’ requirements. The group designs, builds and supports submarines and surface ships. It also supplies services to shipyards and naval bases. In addition, the group offers a wide range of marine renewable energy solutions. Attentive to corporate social responsibility, Naval Group adheres to the United Nations Global Compact. The group reports revenues of €3.6 billion and has a workforce of 14,860 (data for 2018).

About Santierul Naval Constanta S.A. (SNC)
SNC is an European leader in building product and chemical tankers and other customized vessels as well in the repair, modernization, conversion and retrofit works for commercial and military vessels.

With more than 125 years of tradition, and with a strong and experienced workforce and extensive and modern facilities, SNC is ready to team up with Naval Group in the most ambitious program Romanian Navy has launched in the last 70 years.

Actualizare 17:15 – comunicat de presă Damen

COMUNICAT DE PRESA

Reacția Damen privind rezultatul licitației de corvete

Damen a fost anunțat de către autoritățile române privind rezultatul programului de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”. Facem următoarele declarații cu privire la acest subiect:
– Ieri, 2 Iulie 2019, autoritățile române ne-au informat oficial despre rezultatele licitației privind Programul de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”.
– Damen este hotărât să rămână în continuare un partener pentru România: suntem de 25 de ani în România, cu o experiență de peste 90 de ani în toată lumea. Damen investește pe termen lung în România!
– Damen este mai hotărât ca niciodată și dorește să rămână un partener de nădejde pentru România; Damen a investit continuu în Galați și – de anul acesta – a readus la viață șantierul naval Mangalia și va continua să aloce resurse importante astfel încât România să devină unul dintre cele mai importante huburi de construcție de nave de la Marea Neagră, din Europa și din lume;
– Damen consideră că oferta sa este cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești: conține sisteme de armament din Statele Unite ale Americii care sunt interoperabile la nivelul alianței NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS) și din Uniunea Europeana. Această soluție poate să fie construită în România, de către un șantier naval din România, cu forță de muncă românească – cu experiență în domeniu, gata să înceapă construcția navelor imediat după atribuirea contractului și în termenele stabilite.
– Damen oferă o soluție recunoscută la nivel global care va putea fi folosită zeci de ani, construită la timp și în România. Acest contract ar fi creat locuri de muncă suplimentare în ambele șantiere navale din Galați și Mangalia, pe lângă cele 4500 de locuri de muncă deja existente și 1500 subcontractori; acest lucru ar fi menținut România ca fiind cea mai importantă țară pentru șantierele navale Damen și de asemenea de la Marea Neagră;
– Oferta Damen este pe deplin compatibilă cu întregul program de reînnoire a flotei Marinei Române, fiind încrezător în experiența noastră extinsă la șantierul naval Damen Galati, oferind nu numai un produs tehnologic avansat, ci și unul construit în termenul limită și costurile specificate.
– Șantierul Naval din Galați este singurul exportator de nave militare din România către numeroase marine militare NATO și non-NATO. Șantierul Naval a beneficiat în mod extraordinar de experiența găsită la Galați, managerii fiind români și bazându-se pe o lungă tradiție de construcție a navelor.
– Damen urmărește cu interes și preocupare majoră anunțul MApN referitor la atribuirea produsului Corveta Multifuncțională mai ales că acesta vine la un moment în care multiple chestiuni (inclusiv de legalitate, încălcare a confidentialității etc), invocate chiar de către MapN ca temeiuri pentru suspendarea procedurii sunt în continuare nelămurite. Damen analizează următorii pași de urmat.

Nicolae Hariuc

P.S. De urmărit pagina de FB a MAPN unde conferinţa de presă va fi transmisă live: https://ro-ro.facebook.com/mapn.ro/ 

Exit mobile version